Program edukacyjny finansoaktywni

Misja budżet

Aktualności programu
Media o nas

logo_3

„Finansoaktywni. Misja: Uczciwie płacę podatki”

Rusza III edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Finansoaktywni”

 

Ministerstwo Finansów zabiera uczniów w misję edukacyjną

„Finansoaktywni. Misja: Uczciwie płacę podatki” to program edukacyjny skierowany do uczniów i nauczycieli gimnazjów. Tegoroczna edycja programu ma uświadomić młodzieży, jak ogromny wpływ mają podatki na ich najbliższe otoczenie i dlaczego wszyscy powinniśmy je uczciwie płacić. Uczestnicy poznają też problemy związane z istnieniem szarej strefy. Będą mogli również wygrać warsztaty ze znanym Youtuberem Piotrem „Ziemniakiem” Latałą.

To już trzecia edycja programu Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni”. Dwie poprzednie odsłony projektu (2015 – Misja: Podatki, 2016 – Misja: Budżet) udowodniły, że uczniowie są zainteresowani kwestiami związanymi z podatkami i finansami publicznymi i chcą je poznawać, oraz chętnie angażują się w dedykowane tej tematyce projekty. W ciągu dwóch ostatnich lat akcja dotarła do co siódmej szkoły gimnazjalnej w Polsce. Pakiety z materiałami dydaktycznymi rozesłano do 900 placówek, dodatkowo kilkuset nauczycieli pobrało materiały ze strony internetowej projektu. Formuła programu zakłada edukację w poszczególnych klasach – na podstawie dostępnych materiałów edukacyjnych i rozszerzenie jej na inne klasy – czemu służy ogólnoszkolna debata.

- Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy z tego jak ważne jest płacenie podatków dla ich przyszłości oraz jaki mają one wpływ na ich najbliższe otoczenie. Zagadnienia finansowe są dla nich niezrozumiałe i skomplikowane. Dzięki programowi „Finansoaktywni” chcemy uświadomić młodzieży, że uczciwe płacenie podatków to postawa, która dzisiaj jest wyrazem nowoczesnego patriotyzmu. Serdecznie zachęcam wszystkich nauczycieli: zadbajmy o edukację finansową młodego pokolenia, to zaprocentuje w przyszłości – wyjaśnia dyrektor Biura Komunikacji i Promocji Łukasz Świerżewski.

Podatki bez tajemnic!

Tegoroczna misja koncentruje się na bardzo ważnej kwestii uczciwego płacenia podatków. Na podstawie materiałów dydaktycznych przygotowanych przez specjalistów uczniowie dowiedzą się m.in. że już w Starożytności istniały daniny, które przeznaczane były na wspólne cele, że w miarę upływu czasu podatki przybierały różne formy, niekiedy nawet komiczne. Przede wszystkim jednak gimnazjaliści poznają rodzaje współczesnych podatków w Polsce, przekonają się, że podatki stanowią najważniejszą część dochodów państwa i że bez ich uczciwego płacenia przez wszystkich obywateli nasz kraj nie mógłby się rozwijać. Program zwraca też uwagę na problemy związane z unikaniem płacenia podatków i istnieniem szarej strefy oraz jej negatywnym wpływem nie tylko na kondycję gospodarki całego kraju ale też ich najbliższego otoczenia. Niepłacenie podatków to m.in. mniej pieniędzy na działalność szkół, szpitali, na budowę dróg czy stadionów – czyli inwestycji, z których korzystamy wszyscy.

Klasy, które wezmą udział w programie, mogą również powalczyć o atrakcyjną nagrodę w konkursie. Zadaniem uczestników będzie przygotowanie filmu pt. „Pozytywnie o podatkach”. Mogą wybrać dowolną formułę: przemówienie, debatę, telewizyjny talk show, wywiad, reportaż, sondę uliczną, newsa, itd. Zwycięskie zespoły odwiedzą Ministerstwo Finansów, gdzie wezmą udział w uroczystym finale i dodatkowo w warsztatach z popularnym Youtuberem Piotrem „Ziemniakiem” Latałą, który pokaże im jak profesjonalnie montować filmy oraz wzbogacać je o efekty.

Jak wziąć udział w Programie?

Program startuje 27 lutego. Nauczyciele szkół gimnazjalnych z całej Polski mogą się do niego zgłaszać. Wystarczy, że wypełnią formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej www.finansoaktywni.pl. Na adres szkoły zostanie dostarczony pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych opracowanych przez grono specjalistów Ministerstwa Finansów we współpracy z metodykiem. Dostępnych jest 500 zestawów, w razie wyczerpania zapasów możliwe jest pobranie materiałów w wersji elektronicznej ze strony www.

Zestaw zawiera: scenariusz lekcji dla nauczyciela oraz teczkę na materiały, 1 plakat edukacyjny, 4 zestawy 20 kart edukacyjnych do gry, długopisy z logo programu oraz płytę CD z prezentacją PowerPoint, krótkometrażowym, animowanym filmem edukacyjnym, filmem instruktażowym „Ziemniak radzi: jak robić dobry film”.

Konkurs krok po kroku:

W I etapie nauczyciel przeprowadza lekcję w oparciu o materiały z zestawu edukacyjnego i organizuje debatę na temat pozytywnych aspektów płacenia podatków. Następnie uczniowie w maksymalnie trzyosobowych zespołach opracowują scenariusz filmu „Pozytywnie o podatkach”, a następnie go nagrywają. Nauczyciel zgłasza film do konkursu poprzez wypełnienie formularza konkursowego na stronie programu: www.finansoaktywni.pl.
W II etapie Komisja Konkursowa wybiera dziesięć najlepszych filmów zgłoszonych ze szkół z całej Polski.
W III etapie 10 najwyżej ocenionych Zespołów czeka wycieczka do Warszawy na uroczysty finał i wręczenie nagród oraz prezentację najlepszych filmów. Główną atrakcją dla gimnazjalistów będą warsztaty filmowe z Youtuberem „Ziemniakiem”.

Dołącz do Finansoaktywnych! Aby dowiedzieć się więcej o projekcie oraz zapoznać się z materiałami edukacyjnymi programu wystarczy odwiedzić stronę www.finansoaktywni.pl

Więcej informacji o programie udzielają:
Marta Szczepańska – Ministerstwo Finansów, e-mail: marta.szczepanska@mf.gov.pl, tel.(48-22) 694-46-61;
Marta Bełza – e-mail: m.belza@synertime.pl, tel.668-132-412, (48-22) 544-05-15

Czytaj więcej

 

zdjęcie finał

Finał konkursu „Finansoaktywni. Misja: Budżet” w Ministerstwie Finansów

 

Znamy już zwycięzców II edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Finansoaktywni. Misja: Budżet”. 10 najlepszych zespołów uczestniczyło w wyjątkowej debacie budżetowej w Ministerstwie Finansów.

Zwycięskie pomysły

Budowa miasteczka ruchu drogowego, bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w drodze do szkoły oraz tymczasowy dom dla porzuconych zwierząt – to projekty wykorzystania 100 tys. zł z budżetu partycypacyjnego, które zwyciężyły w II edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla gimnazjalistów „Finansoaktywni. Misja: Budżet”. Laureatów – uczniów z Czerwieńska, Goszczanowa i Karniewa – wyłoniono spośród dziesięciu ekip zakwalifikowanych do finału konkursu, który odbył się 20 maja 2016 r. w Ministerstwie Finansów. Nagrody wszystkim uczestnikom finału wręczył wiceminister finansów Leszek Skiba.

Podczas debaty w Ministerstwie Finansów gimnazjaliści argumentowali konieczność realizacji swoich projektów i odpowiadali na pytania komisji konkursowej. W nagrodę wszyscy otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe – tablety i inne upominki. Podczas drugiej części dnia młodzież odwiedziła Sejm RP i Pałac Prezydencki.

Cel programu

„Finansoaktywni. Misja: Budżet” to druga edycja programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów dla uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych. Głównym założeniem projektu było zapoznanie uczniów z pojęciem budżetu, od rodzinnego aż do budżetu państwa. Ideą programu było również podkreślenie istoty płacenia podatków, które stanowią najważniejszą część dochodów państwa. Pierwsza edycja programu odbyła się rok temu pod nazwą „Finansoaktywni. Misja: Podatki”. W ciągu zaledwie dwóch lat projekt dotarł do prawie co 7 gimnazjum w Polsce!

Kilka słów o konkursie

Zadanie konkursowe polegało na nadesłaniu przez trzyosobowy zespół gimnazjalistów opisu projektu wykorzystania budżetu partycypacyjnego w wysokości 100 000 złotych pod tytułem „Tu jest budżet”. Następnie uczniowie przeprowadzali debatę na jego temat. Zadania były oparte o dostarczone w ramach programu materiały edukacyjne, przybliżające finansowe zagadnienia. Konkurs był wzorowany na procesie przygotowywania przez obywateli wniosków do budżetu partycypacyjnego, który jest coraz bardziej popularny w naszym kraju.

Poniżej prezentujemy listę 10 szkół, które przeszły do finału wraz z krótkim opisem projektu każdego zespołu.

Laureaci:

  • Gimnazjum im. Jana Pawła II z Czerwieńska – zespół Pani Agnieszki Kostrzewy: budowa miasteczka ruchu drogowego, przeprowadzanie egzaminów na kartę rowerową oraz prowadzenie turniejów.
  • Publiczne Gimnazjum im. św. Jana Pawła II z Goszczanowa – zespół Pani Justyny Jocz: ukierunkowanie na kwestię bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w drodze do szkoły – budowa progów zwalniających, podwyższeń, oznakowanie przejść dla pieszych oraz wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych przy szkole podstawowej.
  • Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II z Karniewa – zespół Pani Joanny Jaworskiej: stworzenie tymczasowego domu dla zwierząt, porzuconych przez opiekunów.

Finaliści:

  • Gimnazjum im. Z. Krasińskiego z Opinogóry Górnej – zespół Pani Agnieszki Wilińskiej: usytuowanie na terenie przyszkolnym wiejskiej chaty, integracja środowiska lokalnego, krzewienie tradycji ludowych, promocja szkoły i gminy.
  • Gimnazjum im. Marii Konopnickiej z Suwałk – zespół Pana Grzegorza Kalejty: aplikacja mobilna „Jaćwingowie. W pogoni za historią”, ukazanie historii zapomnianych wojowników – Jaćwingów.
  • Gimnazjum Publiczne nr1 im. Ks. Jana Twardowskiego z Czechowic–Dziedzic – zespół Pani Magdaleny Jasińskiej: Przekształcenie ogrodu przyszkolnego w Arboretum – utworzenie strefy aktywnego wypoczynku, strefy przyrodniczej, wytyczenie ścieżek dydaktycznych z tablicami naukowymi.
  • Gimnazjum nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego z Myślenic – zespół Pani Anny Dury: utworzenie w szkole pracowni: modelarskiej, krawieckiej i gastronomicznej, a także doposażenie pracowni fizycznej, chemicznej i biologicznej.
  • Gimnazjum nr 11 im. Stefana Batorego w ZS nr 10 z Wrocławia – zespół Pani Danuty Banachowicz: renowacja istniejącego boiska trawiastego na terenie szkolnym oraz wzbogacenie jego otoczenia o infrastrukturę: ścieżki, ławki, stoły do gier i bieżnię.
  • Gimnazjum nr 6 z Lublina – zespół Pana Marka Mirosława: umożliwienie osobom niepełnosprawnym, rodzicom małych dzieci, seniorom dostępu do placówek publicznych, będących zarazem Obwodowymi Komisjami Wyborczymi.
  • Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego z Ząbkowic Śląskich – zespół Pani Anny Szmiel: Odnowienie Filii Biblioteki Publicznej, wprowadzenie ebooków i audiobooków, a także stworzenie miejsca spotkań kulturalnych.
Czytaj więcej

FINANSOAKTYWNI logotyp Misjabudzet

Wybraliśmy finalistów!

Szanowni Państwo, z ogromną radością informujemy, że dokonaliśmy wyboru 10 najlepszych projektów.

Wśród laureatów, którzy dostali się do finałowego etapu konkursu znalazły się zespoły z następujących szkół:

  • Gimnazjum im. Jana Pawła II z Czerwieńska – zespół Pani Agnieszki Kostrzewy,
  • Gimnazjum im. Z. Krasińskiego z Opinogóry Górnej – zespół Pani Agnieszki Wilińskiej,
  • Gimnazjum im. Marii Konopnickiej z Suwałk – zespół Pana Grzegorza Kalejty,
  • Publiczne Gimnazjum im. św. Jana Pawła II z Goszczanowa – zespół Pani Justyny Jocz,
  • Gimnazjum Publiczne nr1 im. Ks. Jana Twardowskiego z Czechowic–Dziedzic – zespół Pani Magdaleny Jasińskiej,
  • Gimnazjum nr 3 im. Marsz. Józefa Piłsudskiego z Myślenic – zespół Pani Anny Dury,
  • Gimnazjum nr 11 im. Stefana Batorego w ZS nr 10 z Wrocławia – zespół Pani Danuty Banachowicz,
  • Gimnazjum nr 6 z Lublina – zespół Pana Marka Mirosława,
  • Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego z Ząbkowic Śląskich – zespół Pani Anny Szmiel,
  • Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II z Karniewa – zespół Pani Joanny Jaworskiej.

Wszystkim serdecznie gratulujemy!

Finałowe zespoły wraz z opiekunami zapraszamy na dwudniową wycieczkę do Warszawy. W czasie wyjazdu młodzież weźmie udział w debacie w Ministerstwie Finansów, podczas której będą omawiane zaproponowane przez nich projekty. Po debacie jury wybierze trzy najlepsze propozycje – ich autorzy otrzymają tablety.

Pozostali finaliści otrzymają zestawy specjalnie przygotowanych upominków, a opiekunowie 10 zespołów – tablety.

A plan tegorocznej wycieczki FINANSOAKTYWNYCH do Warszawy wygląda imponująco! Wśród atrakcji przewidujemy między innymi wizytę w Pałacu Prezydenckim i Sejmie. Swój udział w debacie z 10 najlepszymi w Polsce zespołami uczniowskimi zapowiedział Minister Finansów, Paweł Szałamacha.

Jesteśmy przekonani, że cały wyjazd będzie dla młodzieży niezapomnianym przeżyciem oraz okazją do pogłębienia wiedzy. Aby zobaczyć relację ze spotkania w Ministerstwie zorganizowanego w poprzedniej edycji Programu kliknij w link.

Czytaj więcej