Aktualności
Programu

Finał IX edycji „Finansoaktywnych” – nagrody zostały rozdane!

  • Zakończyła się IX edycja programu edukacyjnego „Finansoaktywni”.
  • Podczas gali finałowej laureaci otrzymali fantastyczne nagrody, uczniowie – głośniki bezprzewodowe i smart bandy, a nauczyciele czytniki e-booków.
  • Zwycięskie zespoły zobaczyły też Warszawę z pokładu dwupoziomowego autobusu.

Gala finałowa IX edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni. Misja: Podatki płacimy, korzyści widzimy” odbyła się 13 czerwca 2024 roku w Ministerstwie Finansów. Wydarzenie to było wyjątkową okazją, aby uczcić sukces tegorocznych laureatów, którzy w niezwykle kreatywnych filmach przybliżyli tematykę podatków. W Warszawie na uczniów czekały wspaniałe nagrody i niezapomniane atrakcje.

Tegoroczne zadanie konkursowe polegało na stworzeniu filmu, który w ciekawy i oryginalny sposób opowiadałby o podatkach. Młodzież miała też wskazać obszary finansowane z podatków oraz przedstawić, jak wyglądałoby nasze życie bez nich. Z całej Polski napłynęło 159 prac konkursowych, a uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych wykazali się niezwykłą pomysłowością. Wśród najlepszych filmów znalazły się m.in. baśń o podatkach, teleturniej oraz program informacyjny. Konkurs po raz kolejny udowodnił, że polska młodzież bardzo chętnie zgłębia tematy związane z edukacją finansową.

Podczas gali finałowej zaprezentowane zostały zwycięskie filmy, a laureaci otrzymali nagrody i dyplomy z rąk Pani Marty Niżałowskiej-Pactwy, Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów oraz Pana Mariusza Kowalczyka, Zastępcy Dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Finansów. Ponadto uczniowie wraz z nauczycielami mogli zwiedzić budynek resortu finansów i poznać jego historię. Następnie zwycięskie zespoły wyruszyły na wycieczkę dwupoziomowym autobusem śladami inwestycji powstałych z podatków w Warszawie. Na koniec dnia w stolicy młodzież odwiedziła nowoczesną placówkę edukacji ekonomicznej, czyli Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka.

„Finansoaktywni” to program edukacyjny dla uczniów klas V-VIII szkół podstawowych organizowany przez Ministerstwo Finansów od 2015 roku. Tematyka skupia się wokół zagadnień związanych ze światem finansów, budżetem i podatkami. W ciągu 9 lat program dotarł do ponad 5 tys. szkół w całej Polsce. W tegorocznej edycji „Misja: Podatki płacimy, korzyści widzimy” wzięło udział 36 tys. uczniów z ponad 600 szkół w całej Polsce. Nauczyciele otrzymywali materiały przygotowane przez ekspertów, a lekcje o podatkach zostały przeprowadzone na różnych przedmiotach, w tym na matematyce i godzinach wychowawczych.

Lista laureatów:

  • „Tropem podatków” – Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Liczu;
  • „Podatki mają MOC w Sułoszowej” – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Batalionów Chłopskich w Sułoszowej;
  • „TV Podatki” – Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 w Łukawcu;
  • „Rozumieć, a zrozumieć podatek” – Szkoła Podstawowa im. Ignacego Łukasiewicza w Pakoszówce;
  • „Babcia Klementynka i podatkowa zadymka” – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 15 w Gliwicach;
  • „Baśń o podatkowni” – Szkoła Podstawowa nr 44 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Lublinie;
  • „Podatki, inwestycja w przyszłość w naszej gminie Bargłów Kościelny” – Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Augusta w Tajnie Starym;
  • „Jeden z wielu” – Szkoła Podstawowa nr 18 im. Franciszka II Rakoczego w Elblągu;
  • „Podatkowy Raj” – Szkoła Podstawowa nr 23 im. KOU w Toruniu;
  • „Wiadomości Telewizyjne dla dzieci: podatki w pigułce” – Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.

Gratulujemy zwycięzcom i już dziś zapraszamy wszystkich na kolejną edycję „Finansoaktywnych”!

Strona programu: www.finansoaktywni.pl

Obserwuj nas na Facebooku: facebook.com/Finansoaktywni

IX edycja konkursu „Finansoaktywni” rozstrzygnięta!

Finaliści IX edycji konkursu edukacyjnego „Finansoaktywni: Podatki płacimy, korzyści widzimy” zostali wybrani. W tym roku uczestnicy stanęli przed wyzwaniem stworzenia krótkiego filmu poświęconego tematyce podatków. Uczniowie jak co roku zachwycili Kapitułę Konkursową swoją kreatywnością. Baśń o podatkach, teleturniej oraz program informacyjny to tylko kilka przykładów spośród 159 prac konkursowych. Przygotowane przez uczniów filmy były oceniane według kryteriów, takich jak m.in. staranność, pomysłowość oraz wskazanie obszarów życia codziennego, które są finansowane z podatków.

Spośród wszystkich zgłoszeń wybrano 10 najwyżej ocenionych filmów:

  • „Tropem podatków” – Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Liczu;
  • „Podatki mają MOC w Sułoszowej” – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Batalionów Chłopskich w Sułoszowej;
  • „TV Podatki” – Publiczna Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 w Łukawcu;
  • „Rozumieć, a zrozumieć podatek” – Szkoła Podstawowa im. Ignacego Łukasiewicza w Pakoszówce;
  • „Babcia Klementynka  i  podatkowa  zadymka” – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 15 w Gliwicach;
  • „Baśń o podatkowni” – Szkoła Podstawowa nr 44 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Lublinie;
  • „Podatki, inwestycja w przyszłość w naszej gminie Bargłów Kościelny” – Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Augusta w Tajnie Starym;
  • „Jeden z wielu” – Szkoła Podstawowa nr 18 im. Franciszka II Rakoczego w Elblągu;
  • „Podatkowy Raj” – Szkoła Podstawowa nr 23 im. KOU w Toruniu;
  • „Wiadomości Telewizyjne dla dzieci: podatki w pigułce” – Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.

Zwycięskie zespoły wraz z opiekunami zostaną zaproszone na dwudniową wycieczkę do Warszawy w terminie 12-13 czerwca 2024 r. Podczas uroczystej gali w Ministerstwie Finansów uczniowie będą mieli okazję zaprezentować swoje filmy. Nastąpi też rozdanie nagród, na uczniów czekają głośniki bezprzewodowe i smart bandy, a dla nauczycieli przygotowano czytniki e-booków. W programie przewidziano również zwiedzanie stolicy.

Serdecznie gratulujemy wszystkim zwycięzcom oraz ich opiekunom!

Strona programu: www.finansoaktywni.pl

Obserwuj nas na Facebooku: facebook.com/Finansoaktywni

Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”

  • Program „Finansoaktywni” jest skierowany do uczniów klas V-VIII szkół podstawowych.
  • Już prawie 600 nauczycieli zgłosiło się do udziału w tegorocznej edycji programu.
  • Nadal można wypełnić formularz zgłoszeniowy i otrzymać materiały edukacyjne w wersji elektronicznej.
  • Prace konkursowe przyjmowane są do 06 maja 2024 r.

Ministerstwo Finansów po raz kolejny edukuje młodzież na temat finansów i podatków. Tegoroczna edycja programu „Finansoaktywni: Podatki płacimy, korzyści widzimy” cieszy się ogromnym zainteresowaniem nauczycieli. Wpłynęło już prawie 600 zgłoszeń z całego kraju, a ta liczba wzrasta z każdym dniem!

Cała Polska jest „Finansoaktywna”

Z dotychczasowych zgłoszeń do programu wiadomo, że w tegorocznej misji „Podatki płacimy, korzyści widzimy” bierze udział ponad 33 tysiące uczniów szkół podstawowych z prawie 2000 klas z całej Polski, a liczba zgłoszeń wciąż rośnie. Prawie połowa z nich wpłynęła od nauczycieli matematyki, a blisko 25% lekcji o podatkach zostanie przeprowadzonych na godzinach wychowawczych.

Największym zainteresowaniem program cieszy się w województwie podkarpackim. Zajęcia o podatkach w ponad 340 klasach przeprowadzi 106 nauczycieli z tego regionu, między innymi z Rzeszowa, Przemyśla, Tarnobrzega, Jasła i Łańcuta.

Dużo zgłoszeń pojawiło się też w województwie mazowieckim, gdzie z materiałów edukacyjnych Ministerstwa Finansów skorzysta 4500 uczniów z ponad 65 szkół podstawowych, w tym w Warszawie, Radomiu, Legionowie i Otwocku.

Trzecim województwem, które najliczniej zgłosiło się do programu „Finansoaktywni” jest województwo dolnośląskie. Z tej części Polski zaangażowało się 59 nauczycieli i ponad 3800 uczniów z 280 klas w takich miejscowościach, jak Wrocław, Bolesławiec, Legnica i Jelenia Góra.

Zainteresowanie programem w pozostałych województwach również jest spore:

  • województwo małopolskie: 47 zgłoszeń, ponad 3100 uczniów ze 170 klas z placówek edukacyjnych w m.in. Krakowie, Trzebini, Lipniku i Gorlicach;
  • województwo śląskie: 46 zgłoszeń, ponad 2700 uczniów z około 150 klas, między innymi z Dąbrowy Górniczej, Bielsko-Białej, Piekar Śląskich, Katowic i Mikołowa;
  • województwo wielkopolskie: 39 zgłoszeń, prawie 2500 uczniów ze 145 klas ze szkół podstawowych w m.in. Poznaniu, Krzymowie, Kaliszu i Gnieźnie;
  • województwo lubelskie: 33 zgłoszenia, ponad 1600 uczniów z 88 klas, m.in. z Lublina, Łukowa, Kraśnika i Radzynia Podlaskiego;
  • województwo łódzkie: 28 zgłoszeń, ponad 2000 uczniów ze 100 klas, w tym z Łodzi, Wielunia, Bełchatowa i Aleksandrowa Łódzkiego;
  • województwo pomorskie: 27 zgłoszeń, prawie 1800 uczniów ze 115 klas ze szkół podstawowych w m.in. Gdańsku, Gdyni, Lęborku i Miastku;
  • województwo podlaskie: 25 zgłoszeń, ponad 1100 uczniów z 60 klas, m.in. z Białegostoku, Suwałk, Zambrowa i Hajnówki;
  • województwo warmińsko-mazurskie: 21 zgłoszeń, prawie 1500 uczniów z ponad 90 klas z placówek dydaktycznych w m.in. Elblągu, Ostródzie, Lubawie i Olecku;
  • województwo zachodniopomorskie: 16 zgłoszeń, prawie 1300 uczniów z 50 klas, w tym z takich miejscowości jak Szczecin, Koszalin, Stargard i Maszewo;
  • województwo kujawsko-pomorskie: 15 zgłoszeń, prawie 1000 uczniów z ponad 50 klas z m.in. Torunia, Bydgoszczy i Inowrocławia;
  • województwo świętokrzyskie: 11 zgłoszeń, ponad 400 uczniów z ponad 20 klas, w tym ze Skarżyska-Kamiennej, Chęcin i Nowej Słupi;
  • województwo lubuskie: 9 zgłoszeń, prawie 600 uczniów z prawie 30 klas ze szkół podstawowych w m.in. Zielonej Górze, Gorzowie Wielkopolskim i Żarach;
  • województwo opolskie: 4 zgłoszenia, ponad 400 uczniów z 20 klas z placówek dydaktycznych w m.in. Opolu i Wilkowie.

O programie

Celem tegorocznej edycji programu „Finansoaktywni” jest zwiększenie świadomości młodzieży na temat znaczenia podatków w naszym życiu codziennym. Uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych będą mieli okazję zapoznać się z różnymi rodzajami podatków oraz zrozumieć mechanizmy ich funkcjonowania. Ponadto dowiedzą się jak wpływają na kształtowanie budżetu państwa. Poprzez analizę uchwał budżetowych swoich gmin, przekonają się, że dochody z podatków mają też bezpośredni wpływ na rozwój ich lokalnych społeczności.

Jak wziąć udział w programie?

Do programu mogą zgłaszać się nauczyciele szkół podstawowych (klas V-VIII) z całej Polski. Wystarczy, że wypełnią formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie finansoaktywni.pl. Po jego przesłaniu otrzymają bezpłatny zestaw edukacyjny, który pomoże im przeprowadzić lekcje o podatkach.

Dlaczego warto zamówić zestaw?

Materiały edukacyjne powstały przy udziale specjalistów, co gwarantuje ich wysoką jakość. Są one dostosowane do potrzeb uczniów i zapewniają przystępne i zrozumiałe wyjaśnienie tematu. W zestawie dla nauczycieli można znaleźć m.in.: scenariusz lekcji, karty pracy dla uczniów, prezentację Power Point oraz quiz. Scenariusz lekcji został opracowany z uwzględnieniem wieku i poziomu wiedzy uczniów, umożliwiając jednocześnie realizację treści zgodnych z podstawą programową w obszarze wiedzy o społeczeństwie i matematyki.

Przebieg konkursu

W pierwszym etapie programu nauczyciele prowadzą lekcje w swoich klasach, wykorzystując przygotowane materiały edukacyjne, jednocześnie zachęcając uczniów do wzięcia udziału w konkursie. Następnie zespoły, składające się z maksymalnie trzech uczniów, mają za zadanie przygotować prace konkursowe, czyli krótkie filmy trwające maksymalnie 3 minuty, dotyczące zagadnień związanych z podatkami. Gotowe projekty nauczyciele będą mogli zgłaszać do 6 maja 2024 roku poprzez formularz dostępny na stronie finansoaktywni.pl. 10 zwycięskich drużyn zostanie zaproszona na dwudniową wycieczkę do Warszawy (12-13 czerwca 2024 roku), gdzie czekać będą na nich liczne atrakcje, w tym zwiedzanie stolicy oraz uroczysta gala finałowa, podczas której będą mieli okazję zaprezentować swoje prace i odebrać nagrody.

Weź udział w IX edycji Finansoaktywnych i wyrusz z nami w misję!

Obserwuj nas na Facebooku: facebook.com/Finansoaktywni

Dodatkowych informacji o Programie udzielą:

Katarzyna Świąder – Ministerstwo Finansów, e-mail: katarzyna.swiader@mf.gov.pl, tel. 532 541 066

Sylwia Sobieszek – Ministerstwo Finansów, e-mail: sylwia.sobieszek@mf.gov.pl, tel. 538 507 007
Zuzanna Karasiewicz – e-mail: kontakt@finansoaktywni.pl, tel. 668 132 412.

Weź udział w programie edukacyjnym „Finansoaktywni” i włącz się do Global Money Week 2024!

  • Nauczycielu, weź udział w programie „Finasoaktywni” misja: Podatki płacimy, korzyści widzimy i przeprowadź lekcje podczas Światowego Tygodnia Pieniądza.
  • Światowy Tydzień Pieniądza (Global Money Week) trwa od 18 do 24 marca 2024.

Misją Global Money Week 2024 (GMW) jest zainspirowanie dzieci i młodzieży do tego, by od najmłodszych lat rozwijały wiedzę, umiejętności i postawy niezbędne do podejmowania racjonalnych decyzji finansowych.

Tegorocznym hasłem przewodnim GMW jest „Zabezpiecz swoje pieniądze i swoją przyszłość”. Celem jest zwrócenie uwagi na bezpieczne gospodarowanie pieniędzmi i podkreślenie znaczenia odpowiedzialnego i świadomego podejścia do finansów osobistych poprzez rozumienie potencjalnych zagrożeń. Wśród zagrożeń można wymienić m.in. oszustwa finansowe takie jak podszywanie się pod inną osobę w celu wyłudzenia poufnych informacji (phishing), oszustwa związane z zakupami w Internecie, a także zagrożenia związane z ochroną danych, np. kradzież tożsamości.

Jak wziąć udział w Global Money Week

W GMW mogą brać udział szkoły na wszystkich etapach nauczania, inne placówki oświatowo-wychowawcze oraz biblioteki publiczne. Jedynym warunkiem uczestnictwa jest zaplanowanie i realizacja w tygodniu 18 – 24 marca minimum jednego działania z zakresu edukacji finansowej w dowolnej formie dostosowanej do grupy wiekowej odbiorców.

Udział w „Finansoaktywnych” przepustką do GMW

Gotową propozycją działania dla uczniów i nauczycieli, którą można przeprowadzić w ramach GMW, jest udział w programie edukacyjnym MF „Finansoaktywni”. Tegoroczna edycja programu skupia się na edukacji młodzieży na temat znaczenia podatków w życiu codziennym. Celem programu „Finansoaktywni” jest nie tylko zaznajomienie uczniów z różnymi rodzajami podatków, lecz także uświadomienie dlaczego opłacanie podatków ma kluczowe znaczenie. Uczestnicy programu będą mieli okazję zrozumieć, w jaki sposób wpływają one na budżet państwa.

A wszystko to na bazie atrakcyjnych, angażujących i bezpłatnych materiałów edukacyjnych, przygotowanych dla nauczyciel przez specjalistów. Nauczyciele, którzy zgłoszą się do programu, otrzymają zestaw bezpłatnych materiałów dydaktycznych opracowanych przez specjalistów. Zestaw zawiera scenariusz lekcji dla nauczyciela, karty pracy dla uczniów, prezentację, materiały video, plakat edukacyjny i kartę konkursową. Materiały są dostępne online. W ramach programu organizowany jest także konkurs z nagrodami.

Aby skorzystać z materiałów Ministerstwa Finansów w ramach projektu Global Money Week, wystarczy:

  • wypełnić Formularz zgłoszeniowy programu Finansoaktywni a następnie
  • poinformować organizatora programu pisząc na adres kontakt@finansoaktywni.pl, że zgłoszenie jest w ramach GMW.

Po zgłoszeniu, materiały edukacyjne zostaną udostępnione w formie elektronicznej.

Szczegółowe informacje na temat uczestnictwa w programie edukacyjnym Ministerstwa Finansów są dostępne na stronie www.finansoaktywni.pl.

Zgłoś także swój udział w Projekcie Global Money Week poprzez elektroniczny formularz dostępny na stronie UKNF.

W ramach GMW nauczyciele mogą skorzystać także z propozycji programowej przygotowanej przez inne instytucje.

O Global Money Week

GMW odbywa się od 2012 roku. Dotychczas w 9. edycjach wzięło udział ponad 60 milionów dzieci i młodzieży ze 176 krajów świata i ponad 63 tys. instytucji, takich jak banki centralne, instytucje nadzorujące krajowe rynki finansowe, ministerstwa finansów, ministerstwa edukacji, a także szkoły na wszystkich etapach edukacyjnych, uczelnie, ośrodki badawcze czy organizacje społeczeństwa obywatelskiego.

Organizatorem kampanii GMW jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD/INFE.

Koordynatorem kampanii GMW w Polsce jest Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

Więcej informacji na stronie Global Money Week.

„Podatki płacimy, korzyści widzimy” – IX edycja programu edukacyjnego „Finansoaktywni”

  • Rusza program Ministerstwa Finansów skierowany do uczniów i nauczycieli klas V-VIII szkół podstawowych.
  • Uczestnicząca w nim młodzież dowie się, jak podatki wpływają na codzienne życie.
  • Zgłoszenia do programu można wysyłać od 26 lutego 2024 r.

Ministerstwo Finansów po raz dziewiąty zabierze uczniów szkół podstawowych w  podróż przez świat finansów i podatków. Tegoroczna misja programu „Finansoaktywni”, czyli „Podatki płacimy, korzyści widzimy”, skupi się na edukacji młodzieży na temat znaczenia podatków w życiu codziennym.

Celem programu „Finansoaktywni” jest nie tylko zaznajomienie uczniów z różnymi rodzajami podatków, lecz także uświadomienie dlaczego opłacanie podatków ma kluczowe znaczenie. Uczestnicy programu będą mieli okazję zrozumieć, w jaki sposób wpływają one na budżet państwa. Podczas zajęć przyjrzą się też uchwale budżetowej swojej gminy i dowiedzą jak wpływy z podatków przekładają się na rozwój ich lokalnych społeczności. Program pozwoli młodzieży zaznajomić się również z działalnością resortu finansów i poznać rolę Krajowej Administracji Skarbowej. Wszystko to przy wykorzystaniu atrakcyjnych, bezpłatnych materiałów edukacyjnych, przygotowanych dla nauczycieli przez ekspertów z danej dziedziny.

Ministerstwo Finansów po raz kolejny wspiera nauczycieli i młodzież w edukacji na temat finansów. Przygotowane materiały edukacyjne skutecznie pomogą zrozumieć uczniom rolę podatków w społeczeństwie. „Finansoaktywni” to nie tylko lekcje o pieniądzach, ale także o odpowiedzialności i zaangażowaniu w budowanie silniejszej wspólnoty.

Od początku swojego istnienia program „Finansoaktywni” cieszy się popularnością i uznaniem zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów. W ciągu ośmiu lat dotarł do ponad 6 tys. szkół w całej Polsce, a w ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 58 tys. uczniów z prawie 1 tys. szkół w całej Polsce. Jego zaletą jest umożliwienie realizacji treści kształcenia z zakresu wiedzy o społeczeństwie, matematyki i informatyki oraz scenariusze lekcji dostosowane do wieku i poziomu wiedzy młodzieży.

Jak wziąć udział w programie?

Zgłoszenia do programu „Finansoaktywni” ruszają 26 lutego 2024 r. Wystarczy, że nauczyciele szkół podstawowych (klasy V-VIII) wypełnią formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.finansoaktywni.pl. Po jego przesłaniu do szkoły zostanie dostarczony zestaw bezpłatnych materiałów edukacyjnych, który zawiera: scenariusz lekcji dla nauczyciela, karty pracy dla uczniów, plakat edukacyjny i kartę konkursową. Ponadto nauczycielom zostaną udostępnione materiały w formie elektronicznej: prezentacja, quizy, ankieta i elektroniczne wersje materiałów drukowanych. Liczba zestawów jest ograniczona (530 sztuk). Po wyczerpaniu zapasu wszystkie materiały będą wysyłane nauczycielom w wersji elektronicznej.

Etapy konkursu

W pierwszym etapie programu, nauczyciele przeprowadzą lekcje w swoich klasach, korzystając z przygotowanych materiałów, jednocześnie zachęcając uczniów do udziału w konkursie. Następnie zespoły, składające się z maksymalnie trzech osób, przygotują prace konkursowe, czyli filmy trwające nie dłużej niż 3 minuty, o tematyce związanej z podatkami. Gotowe projekty nauczyciele zgłaszają do 6 maja 2024 r. przez formularz konkursowy na stronie finansoaktywni.pl.

W drugim etapie komisja konkursowa wybierze 10 najlepszych projektów. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie www.finansoaktywni.pl do 23 maja 2024 r. Zwycięskie zespoły zostaną zaproszone na dwudniową wycieczkę do Warszawy (12-13 czerwca 2024 r.), gdzie czekają na nie liczne atrakcje, w tym zwiedzanie stolicy i uroczysta gala finałowa, podczas której zaprezentują swoje prace i otrzymają nagrody.

Weź udział w IX edycji Finansoaktywnych i wyrusz z nami w misję!

Obserwuj nas na Facebooku: facebook.com/Finansoaktywni

Dodatkowych informacji o Programie udzielą:

Katarzyna Świąder – Ministerstwo Finansów, e-mail: katarzyna.swiader@mf.gov.pl, tel. 532 541 066

Sylwia Sobieszek – Ministerstwo Finansów, e-mail: sylwia.sobieszek@mf.gov.pl, tel. 538 507 007

Zuzanna Karasiewicz – e-mail: kontakt@finansoaktywni.pl, tel. 668 132 412.

Finaliści VIII edycji konkursu „Finansoaktywni” zostali nagrodzeni!

  • Ministerstwo Finansów gościło laureatów programu edukacyjnego „Finansoaktywni. Misja: Budżet. Plan do działania”.
  • W uroczystości wzięły udział zespoły z całej Polski, które najlepiej poradziły sobie z zadaniem konkursowym – stworzeniem projektu inwestycji realizowanej w ramach budżetu partycypacyjnego oraz wypromowaniem go w szkole lub środowisku lokalnym.
  • Atrakcją finału był pokaz sztuczek iluzjonisty, Macieja Piskorza.

15 czerwca w Ministerstwie Finansów odbyła się gala finałowa VIII edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni”. Kapituła konkursowa wyłoniła 10 zespołów ze szkół w całej Polsce, które przygotowały najlepsze prace konkursowe. W Warszawie na młodzież czekali przedstawiciele kierownictwa Ministerstwa Finansów oraz członkowie kapituły konkursowej.

„W Ministerstwie Finansów doskonale wiemy jak ważna jest edukacja finansowa, a promowanie tej wiedzy jest jednym z naszych celów. Finanse odgrywają coraz większą rolę w codziennym życiu, a podatki są jedną z dwóch rzeczy, o której pisał Benjamin Franklin, że nie możemy i nie wyobrażamy sobie naszego życia i naszego państwa bez podatków. Wy udowodniliście, że tę wiedze o podatkach macie na wysokim poziomie. I wiem, że ta wiedza się wam przyda nie tylko, żeby zdobywać kolejne nagrody, ale przede wszystkim zostanie wykorzystana w życiu codziennym”

– powiedział Sebastian Skuza, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów na powitanie przybyłych gości.

Tegorocznym zadaniem konkursowym było stworzenie projektu inwestycji realizowanej w ramach budżetu obywatelskiego oraz przygotowanie planu jej promocji w szkole. Z całej Polski napłynęły 163 zgłoszenia, a uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych wykazali się niezwykłą pomysłowością. Wśród najlepszych prac znalazły się m.in. projekty altany, która umożliwi wypoczynek i naukę poza salą lekcyjną, domków dla jeży, szlaku przyrodniczego, pozwalającego obserwować bogactwo roślin, ptaków oraz owadów czy cykl murali.

„Dziękuję Wam za zainteresowanie i udział w programie Finansoaktywni. Dziękuję również nauczycielom, ponieważ wasza rola jest w tym procesie kluczowa. Finansów można się nauczyć i bardzo dobrze, że już teraz interesujecie się takimi sprawami jak budżet, natomiast bardzo ważnym aspektem realizacji zadania jest Wasze wspólne działanie. Zrobiliście fantastyczne projekty. Pokazaliście w nich, jak bardzo zależy Wam na poprawieniu jakości życia mieszkańców, uczniów, a nawet zwierząt. Zadbaliście o potrzeby najmłodszych, wskazywaliście jak potrzebna jest aktywność czy nauka na świeżym powietrzu, ale też jak dbać o środowisko. A co więcej, jak ważne jest współdziałanie na rzecz Waszych społeczności lokalnych. Cieszy mnie, że nasz projekt edukacyjny Finansoaktywni nie tylko udowadnia jak istotna jest edukacja finansowa, ale również kształtuje świadomych i odpowiedzialnych młodych ludzi”

– powiedziała Katarzyna Szweda, Dyrektor Generalny w Ministerstwie Finansów.

„Finansoaktywni” to program edukacyjny dla uczniów klas V-VIII szkół podstawowych organizowany przez Ministerstwo Finansów od 2015 roku. Tematyka skupia się wokół zagadnień związanych ze światem finansów, budżetem i podatkami, a ostatnia odsłona odbyła się pod hasłem „Budżet. Plan do działania!”. W ciągu 8 lat program dotarł do blisko 5 tys. szkół w całej Polsce. W tegorocznej edycji w lekcjach o budżecie wzięło udział ponad 58 tys. uczniów z prawie 1000 szkół w całej Polsce. Do placówek edukacyjnych zostały wysyłane 525 zestawy edukacyjne, a 450 nauczycieli pobrało pakiety w wersji elektronicznej ze strony internetowej.

Podczas gali finałowej uczniowie mieli szansę zaprezentować swoje projekty oraz opowiedzieć o swoich inspiracjach oraz o tym, czego nauczyli się podczas realizacji założeń programu. Nagrody i dyplomy zespołom wręczyli Sebastian Skuza, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Szweda, Dyrektor Generalny. Dodatkowo uczniów oczarował Maciej Piskorz, iluzjonista, YouTuber i TikToker, który swoimi sztuczkami podbił już serca ponad miliona Internautów.

Lista laureatów:

  • projekt „Nowoczesna sala chemiczna i ogródek szkolny”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Osjakowie,
  • projekt „Edukacyjny Raj”, autorstwa uczniów z Zespołu Szkół Nr 1 Specjalnych w Kielcach,
  • projekt „Plac zabaw dla większych dzieci”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. Fryderyka Chopina w Jeleniej Górze,
  • projekt „Jeż to fajny zwierz – domki dla jeży w białostockich parkach”, autorstwa uczniów ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 4 PTO w Białymstoku,
  • projekt „Amfiteatr szkolny wraz z historyczną ścieżką̨ edukacyjną”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Cygance,
  • projekt „SI daje MOC – na BANK!”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Batalionów Chłopskich w Sułoszowej,
  • projekt „Królewskim Szlakiem Przyrodniczym”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Bronisława Tokaja w Nieporęcie,
  • projekt „Ławeczkowe Pogotowie Emocjonalne”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Zespole Edukacyjnym nr 9 w Zielonej Górze,
  • projekt „Centrum Wspólnej Nauki”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jordanowie,
  • projekt „Cykl murali historyczno-edukacyjnych „Wybitni Suwalczanie”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.

Gratulujemy zwycięzcom i już dziś zapraszamy wszystkich na kolejną edycję Finansoaktywnych.

Obserwuj nas na Facebooku: facebook.com/Finansoaktywni

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usługi i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.