Aktualności
Programu

Rusza VIII edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Finansoaktywni”

  • W tym roku zapoznamy młodzież szkolną z pojęciem budżetu – zarówno na poziomie gospodarstwa domowego, jak i na szczeblu państwa.
  • Uczniowie dowiedzą się w jaki sposób powstaje budżet obywatelski, a także jak każdy z nas może wpływać na inwestycje w swojej okolicy.
  • Odbiorcą „Finansoaktywnych” są uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych oraz ich nauczyciele.
  • Program organizowany przez Ministerstwo Finansów odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.

Misją programu „Finansoaktywni” jest edukacja młodzieży w temacie zarządzania finansami. Tegoroczna edycja jest realizowana pod hasłem „Budżet. Plan do działania!” Uczniowie dowiedzą się, jakie korzyści przynosi odpowiedzialne planowanie wydatków, skąd biorą się finanse państwa oraz jak wspierać swoją lokalną społeczność poprzez korzystanie z budżetu obywatelskiego.

– Chcemy, żeby młodzież zdawała sobie sprawę jak ważne dla naszego codziennego życia jest mądre planowanie wydatków oraz, że odpowiedzialne dysponowanie pieniędzmi po prostu się opłaca. Budujemy w młodzieży przekonanie, że swoimi decyzjami i działaniami może uczestniczyć w kształtowaniu i rozwijaniu swojego otoczenia, a przez to być częścią silnego społeczeństwa obywatelskiego. Zachęcam zarówno uczniów, jak i ich nauczycieli do wzięcia udziału w „Finansoaktywnych” – mówi minister finansów Magdalena Rzeczkowska.

Zdobyte umiejętności będzie można wykorzystać w praktyce! Uczniowie będą mogli wziąć udział w konkursie i przygotować propozycję projektu budżetu obywatelskiego o wartości
do 150 tys. zł, który mógłby zostać zrealizowany w ich najbliższym sąsiedztwie. Częścią zadania jest też promocja projektu – poprzez przygotowanie plakatu i artykułu do gazetki szkolnej. Autorzy dziesięciu najciekawszych pomysłów wezmą udział w dwudniowej wycieczce
do Warszawy. Otrzymają też nagrody: głośniki bezprzewodowe oraz smart bandy.
Na nauczycieli – opiekunów zwycięskich zespołów czekają czytniki e-booków.

Program Finansoaktywni od początku istnienia spotyka się z uznaniem zarówno wśród nauczycieli, jak i młodzieży. W ciągu 7 lat dotarł do ponad 5 tys. szkół w całej Polsce, a ubiegłoroczna edycja objęła ponad 35 tys. uczniów z 2 197 klas podstawowych! Atutem programu jest to, że pozwala on na realizację treści kształcenia zawartych w podstawie programowej – wiedzy o społeczeństwie, matematyki i informatyki, a scenariusz lekcji został sprofilowany pod względem wieku i wiedzy młodzieży – mówi wicedyrektor Biura Komunikacji i Promocji, Sebastian Tomczak.

Jak wziąć udział w programie?

Program „Finansoaktywni” rozpoczyna się 24 listopada br. Aby wziąć w nim udział należy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.finansoaktywni.pl. Do każdej szkoły zostanie dostarczony zestaw bezpłatnych materiałów edukacyjnych, który zawiera: scenariusz lekcji dla nauczyciela, karty pracy dla uczniów, prezentację, materiały video, plakat edukacyjny i kartę konkursową. Liczba zestawów jest ograniczona (525 sztuk). Jednak po wyczerpaniu zapasu materiały w wersji elektronicznej będzie można pobrać ze strony www.finansoaktywni.pl.

 Rozstrzygnięcie konkursu

Komisja Konkursowa wybierze 10 najlepszych pomysłów budżetu obywatelskiego zgłoszonego przez uczniów z całej Polski. Zwycięzcy (max. trzyosobowe zespoły) zostaną zaproszeni na dwudniową wycieczkę do Warszawy (14-15 czerwca 2023 r.). To wtedy, podczas uroczystego finału, uczniowie zaprezentują swoje prace i wraz z nauczycielami otrzymają nagrody.

Weź udział w VIII edycji Finansoaktywnych i wyrusz z nami w misję!

Obserwuj nas na Facebookufacebook.com/Finansoaktywni

Podsumowanie VII edycji Finansoaktywnych

16 czerwca odbył się uroczysty finał konkursu Finansoaktywni. Misja: Podatki. To się opłaca. Nie był to jednak zwyczajny finał – tak jak w poprzedniej edycji finaliści spotkali się w świecie wirtualnym. Podczas zdalnego finału obecni byli zarówno uczniowie i ich nauczyciele, a także członkowie kapituły konkursowej i przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Gratulacje finalistom złożył sam Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej oraz Renata Oszast, dyrektor generalna Ministerstwa Finansów.

W misji „Podatki. To się opłaca” wzięła udział rekordowa liczba uczniów. Swoje prace zgłosiło aż 246 zespołów. Zadaniem konkursowym było stworzenie filmu o podatkach i ich znaczeniu w codziennym życiu. Kapituła konkursu wyłoniła 10. zwycięskich zespołów. Podczas finału uczniowie zaprezentowali swoje filmy. Prowadzącym finał był znany i lubiany przez młodzież YouTuber Cezary Gołębiewski „Czarek Czaruje”.

Zapraszamy do obejrzenia podsumowania finału!

7. edycja programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów zakończona

Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński spotkał się online z laureatami VII edycji programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów (MF) „Finansoaktywni”. Do konkursu wpłynęła rekordowa liczba prac – aż 246.
Nagrodziliśmy 10 zespołów z całej Polski, które najlepiej poradziły sobie z zadaniem konkursowym.

Już po raz siódmy Ministerstwo Finansów zaprosiło uczniów szkół podstawowych z całej Polski do świata podatków i finansów. Tegoroczna misja programu edukacyjnego Podatki. To się opłaca miała na celu uświadomić młodzieży, jak duże znaczenie w codziennym życiu odgrywają podatki i dlaczego ich płacenie jest tak ważne. Podczas tegorocznej edycji uczniowie mogli zapoznać się nie tylko z rodzajami podatków i mechanizmami ich działania, ale także dowiedzieć się jakie znaczenie mają one dla budżetu państwa oraz okolicy, miejsc w których żyją. Młodzież przeanalizowała również uchwałę budżetową swojej gminy i poznała resort finansów od środka.

– Program Finansoaktywni to idealny sposób na dbanie o edukację finansową młodego pokolenia i przekazywanie młodzieży rzetelnych informacji o tym, dlaczego warto płacić podatki i co dzięki nim zyskujemy. Cieszę się, że nasz program edukacyjny budzi tak duże zainteresowanie wśród uczniów i nauczycieli z całego kraju. I to już od 7 lat – powiedział minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński podczas finału konkursu.

„Finansoaktywni” cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. W tegorocznej edycji wzięła udział rekordowa liczba uczniów, ponad 35 tys. z 2 197 klas podstawowych. Z zestawu edukacyjnego dostosowanego do formuły lekcji zdalnej skorzystało 656 szkół. W ciągu wszystkich 7. edycji program dotarł do ponad 5 tys. szkół w całej Polsce.

– Wiedza finansowa jest podstawową kompetencją dorosłego człowieka i im szybciej tę wiedzę zdobędziecie, tym szybciej i bardziej świadomie będziecie mogli uczestniczyć w życiu gospodarczym i tym umiejętniej dysponować pieniędzmi w dorosłym życiu – podkreśliła dyrektor generalna Ministerstwa Finansów Renata Oszast. Najlepsze filmy nagrodzone

Jak co roku, także tegorocznej edycji programu towarzyszył konkurs. Zadaniem konkursowym było stworzeniem filmu o podatkach i ich znaczeniu w codziennym życiu. Kapituła konkursu wyłoniła 10. zwycięskich zespołów, które 16 czerwca 2021 roku spotkały się podczas finału zdalnego. Uczniowie otrzymali nowoczesne kamery sportowe i popularne smartbandy. Z kolei do nauczycieli trafiły zestawy składające się z bezprzewodowych słuchawek i dysku zewnętrznego.

– Bardzo mnie cieszy, że rozumiecie o co chodzi w podatkach, że zdajecie sobie sprawę, że są ważne. Zobaczyliśmy to w Waszych filmach. Pomysłowość i oryginalność to główne kryteria, które kapituła brała pod uwagę przy ocenie prac konkursowych. Wasze prace zdecydowanie wyróżniały się na tle pozostałych – wykazaliście się dużą wiedzą, dojrzałością i oryginalnością. Potrafiliście umiejętnie wykorzystać zdobytą podczas lekcji wiedzę i pokazać nam w praktyce świat podatków waszymi oczami – powiedziała w imieniu kapituły konkursowej zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji Magdalena Swoboda-Młynarczyk.

Zwycięskie zespoły: film pt. „Podatkowo: Kopytkowo”– autorem jest uczeń Szkoły Podstawowej nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Łodzi. Film w zabawny sposób przedstawia losy mieszkańców gminy, w której nie płaci się podatków. W finale większość mieszkańców nie jest zadowolona z obecnego życia i chce wrócić do czasów, kiedy płacili podatki. film pt. „PODATKI SĄ WAŻNE”– autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 im. Jana III Sobieskiego w Świętochłowicach. Konstrukcja filmu – dowcipna i obrazowa – opiera się na napisanym przez uczniów wierszu. W filmie zaprezentowane zostały negatywne skutki braku płacenia podatków oraz pozytywny wpływ podatków na życie każdego z nas. film pt. „Podatkowa podróż”– autorami są uczniowie Zespołu Szkolno-przedszkolnego w Serbach. Troje uczniów szkoły podstawowej z niewielkiej miejscowości postanowiło podjąć dyskusję na temat podatków. Jeden z nich usilnie upierał się, że płacenie podatków jest niesprawiedliwe, i że państwo zabiera ludziom ich ciężko zarobione pieniądze. Chcąc rozwiać jego wątpliwości koleżanka zabrała wszystkich w tajemniczą podatkową podróż. film pt. „Podatki dla nas”– autorkami są uczennice Szkoły Podstawowej im. 1 Pułku Strzelców Podhalańskich AK w Gaboniu. Film to połączenie animacji z otaczającą rzeczywistością. Uczennice w bardzo dokładny sposób pokazały korzyści płynące z płacenia podatków. film pt. „Bajkowe podatki”– autorką jest uczennica Szkoły Podstawowej nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Łodzi. Film to krótkie, animowane przybliżenie, czym są podatki, jakie są ich rodzaje i co dzięki nim zyskujemy. W filmie pojawia się grono bajkowych postaci, a Ken próbuje wytłumaczyć Barbie czym są podatki. film pt. „BOHATER DRUGIEGO PLANU – PODATEK!”– autorkami są uczennice Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu. Film ma formę ciekawej animacji połączonej z relacją i scenką rodzajową. Uczennice obaliły mity dotyczące podatków i pokazały istotę ich płacenia. film pt. „Podatki. To się opłaca – od zawsze”– autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej w Gortatowie z siedzibą w Szczuce. W filmie wyruszamy w pełną przygód podróż do czasów średniowiecza. Uczniowie pokazali, jak daniny, cła i myta wpłynęły na rozwój Polski i dlaczego płacenie podatków jest tak ważne dla wspólnego dobra także dzisiaj. film pt. „Na co wydawane są pieniądze z budżetu powiatu?”– autorami są uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. ks. Jana Twardowskiego w Pruszkowie. Film to połączenie rysunku z przedstawieniem zalet płynących z płacenia podatków. Uczniowie pokazali, że uczciwe płacenie podatków zapewnia wszystkim dobre i bezpieczne życie. film pt. „Warto płacić podatki”– autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jordanowie. Film ma charakter reportażu. Uczniowie przeprowadzili wywiady z Burmistrzem Miasta, Dyrektorem Szkoły Podstawowej, Dyrektorem Miejskiego Przedszkola, a także członkami Ochotniczej Straży Pożarnej, aby udowodnić jak ważne są pieniądze publiczne pozyskane z podatków. Wywiady poprzedzone są krótkimi wierszykami. film pt. „Współpraca się opłaca”– autorami są uczniowie Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych nr 5 w Poznaniu. W filmie wykorzystano konwencję komiksu i awatarów oraz serwisu informacyjnego. Uczniowie poruszyli najważniejsze kwestie dotyczące podatków.

Gratulujemy zwycięzcom i już dziś zapraszamy wszystkich na kolejną edycję Finansoaktywnych 2022.

Obserwuj nas na facebook.com/Finansoaktywni.

Finansoaktywni 2021 – zwycięzcy konkursu wybrani!

  • Znamy 10 finalistów VII edycji konkursu edukacyjnego Finansoaktywni „Misja: Podatki. To się opłaca”
  • Zadaniem konkursowym było stworzenie filmu o podatkach i ich znaczeniu w naszym codziennym życiu
  • Tegoroczna edycja programu cieszyła się rekordowym zainteresowaniem. Aż 656 zgłoszonych szkół do programu i 246 zgłoszeń konkursowych

Animacja z udziałem Barbie, piosenka raperska o podatkach i talk show w iście amerykańskim stylu! Uczniowie z całej Polski zaskoczyli jurorów konkursu niesamowitą kreatywnością. Kapituła konkursu miała nie lada wyzwanie. Tym bardziej, że do konkursu zgłosiła się rekordowa liczba zespołów z całej Polski. Film o podatkach w roli głównej przygotowało aż 246 zespołów uczniowskich. Podczas obrad kapituła zwracała uwagę na wiele aspektów. Ważna była m.in. pomysłowość, oryginalność filmu konkursowego, ciekawe przedstawienie potrzeby płacenia podatków oraz wskazanie obszarów, które są z nich finansowane. Wybrano 10. najlepszych prac.

Lista dziesięciu uczniowskich zespołów, które poradziły sobie najlepiej z zadaniem konkursowym:

  • film pt. „Podatkowo: Kopytkowo” – autorem jest uczeń Szkoły Podstawowej nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Łodzi. Film w zabawny sposób przedstawia losy mieszkańców gminy, w której nie płaci się podatków. W finale większość mieszkańców nie jest zadowolona z obecnego życia i chce wrócić do czasów, kiedy płacili podatki.
  • film pt. „PODATKI SĄ WAŻNE” – autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 im. Jana III Sobieskiego w Świętochłowicach. Konstrukcja filmu – dowcipna i obrazowa – opiera się na napisanym przez uczniów wierszu. W filmie zaprezentowane zostały negatywne skutki braku płacenia podatków oraz pozytywny wpływ podatków na życie każdego z nas.
  • film pt. „Podatkowa podróż” – autorami są uczniowie Zespołu Szkolno-przedszkolnego w Serbach. Troje uczniów szkoły podstawowej z niewielkiej miejscowości postanowiło podjąć dyskusję na temat podatków. Jeden z nich usilnie upierał się, że płacenie podatków jest niesprawiedliwe, i że państwo zabiera ludziom ich ciężko zarobione pieniądze. Chcąc rozwiać jego wątpliwości koleżanka zabrała wszystkich w tajemniczą podatkową podróż.
  • film pt. „Podatki dla nas” – autorkami są uczennice Szkoły Podstawowej im. 1 Pułku Strzelców Podhalańskich AK w Gaboniu. Film to połączenie animacji z otaczającą rzeczywistością. Uczennice w bardzo dokładny sposób pokazały korzyści płynące z płacenia podatków.
  • film pt. „Bajkowe podatki” – autorką jest uczennica Szkoły Podstawowej nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Łodzi. Film to krótkie, animowane przybliżenie, czym są podatki, jakie są ich rodzaje i co dzięki nim zyskujemy. W filmie pojawia się grono bajkowych postaci, a Ken próbuje wytłumaczyć Barbie czym są podatki.
  • film pt. „BOHATER DRUGIEGO PLANU – PODATEK!” – autorkami są uczennice Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu. Film ma formę ciekawej animacji połączonej z relacją i scenką rodzajową. Uczennice obaliły mity dotyczące podatków i pokazały istotę ich płacenia.
  • film pt. „Podatki. To się opłaca – od zawsze” – autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej w Gortatowie z siedzibą w Szczuce. W filmie wyruszamy w pełną przygód podróż do czasów średniowiecza. Uczniowie pokazali, jak daniny, cła i myta wpłynęły na rozwój Polski i dlaczego płacenie podatków jest tak ważne dla wspólnego dobra także dzisiaj.
  • film pt. „Na co wydawane są pieniądze z budżetu powiatu?” – autorami są uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. ks. Jana Twardowskiego w Pruszkowie. Film to połączenie rysunku z przedstawieniem zalet płynących z płacenia podatków. Uczniowie pokazali, że uczciwe płacenie podatków zapewnia wszystkim dobre i bezpieczne życie.
  • film pt. „Warto płacić podatki” – autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jordanowie. Film ma charakter reportażu.  Uczniowie przeprowadzili wywiady z Burmistrzem Miasta, Dyrektorem Szkoły Podstawowej, Dyrektorem Miejskiego Przedszkola, a także członkami Ochotniczej Straży Pożarnej, aby udowodnić jak ważne są pieniądze publiczne pozyskane z podatków. Wywiady poprzedzone są krótkimi wierszykami.
  • film pt. „Współpraca się opłaca” – autorami są uczniowie Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych nr 5 w Poznaniu. W filmie wykorzystano konwencję komiksu i awatarów oraz serwisu informacyjnego. Uczniowie poruszyli najważniejsze kwestie dotyczące podatków. 

Zespoły uczniów wraz z opiekunami wezmą udział 16 czerwca w uroczystym zdalnym finale. W nagrodę uczniowie otrzymają nowoczesne kamery sportowe i popularne smartbandy. Z kolei do nauczycieli trafią zestawy składające się z bezprzewodowych słuchawek i dysku zewnętrznego. Serdecznie gratulujemy wszystkim zwycięzcom!

Strona programu: www.finansoaktywni.pl
Obserwuj nas na facebook.com/Finansoaktywni.

Finansoaktywni nabierają rozpędu!

  • Już ponad 480 szkół przyłączyło się do ogólnopolskiego programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni”.
  • Tematem przewodnim tegorocznej edycji są podatki i ich znaczenie w naszym codziennym życiu.
  • Program skierowany jest do uczniów i nauczycieli klas V-VIII szkół podstawowych i odbywa się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.

Już po raz siódmy Ministerstwo Finansów (MF) zaprasza uczniów szkół podstawowych do fascynującego świata podatków i finansów. Tegoroczna misja programu: „Podatki. To się opłaca” cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów i ich nauczycieli. Do tej pory pakiet materiałów edukacyjnych online został pobrany przez 480 szkół, a liczba ta stale rośnie!

Misja pełna wartościowej wiedzy

Tegoroczna misja programu: „Podatki. To się opłaca” ma uświadomić młodzieży, jak duże znaczenie w naszym codziennym życiu odgrywają podatki, co dzięki nim zyskujemy i dlaczego ich płacenie jest tak ważne. Uczniowie poznają m.in. rodzaje i mechanizm działania podatków oraz dowiedzą się, jakie mają one znaczenie dla budżetu państwa. Przeanalizują uchwałę budżetową swojej gminy i przekonają się, że wpływy z podatków trafiają także do ich miast i wsi. Dowiedzą się też, czym zajmuje się resort finansów i jaką rolę odgrywa Krajowa Administracja Skarbowa.

Dlaczego warto zamówić zestaw?

Wszystkie materiały edukacyjne zostały stworzone we współpracy ze specjalistami. Umożliwiają one przekazanie wiedzy uczniom w bardzo przystępny i zrozumiały sposób. W przygotowanym dla nauczycieli zestawie można znaleźć: scenariusz lekcji dla nauczyciela, karty pracy dla uczniów, prezentację Power Point, materiały video oraz plakat. Scenariusz lekcji został sprofilowany pod względem wieku i wiedzy młodzieży. Pozwala na realizację treści kształcenia zawartych w podstawie programowej wiedzy o społeczeństwie i matematyki. Co ważne, materiały edukacyjne są nie tylko atrakcyjne i angażujące, ale i dostosowane do lekcji online. Dla wygody nauczycieli pakiet materiałów dostępny jest bezpośrednio na stronie www.finansoaktywni.pl.

Jak wziąć udział w programie?

Do programu mogą zgłaszać się nauczyciele szkół podstawowych (klas 5-8) z całej Polski. Wystarczy, że wypełnią formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie finansoaktywni.pl. Po jego przesłaniu otrzymają bezpłatny zestaw edukacyjny, na podstawie którego mogą przeprowadzić lekcję o podatkach.

Teoria to nie wszystko

Finansoaktywni to jednak nie tylko materiały edukacyjne. Uczniowie mają okazje sprawdzić swoją wiedzę także w praktyce. Ministerstwo Finansów zaprasza uczniów i nauczycieli do udziału w konkursie, w którym do wygrania są cenne nagrody. Zadaniem konkursowym jest przygotowanie przez zespoły złożone z max. 3 uczniów filmu o podatkach. Film może mieć dowolną formę np. newsa telewizyjnego, wywiadu, przemówienia, sondy ulicznej, programu TV, reportażu, talk show, itp. Ważne, by w filmie nie zabrakło informacji o najważniejszych obszarach finansowanych z podatków – także tych w najbliższej okolicy i korzyściach płynących z płacenia podatków.

Zgłoszenia konkursowe można przesyłać do 17 maja 2021 roku.

Komisja konkursowa wybierze 10 najlepszych projektów. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone do 31 maja 2021 roku na stronie finansoaktywni.pl. Zwycięskie zespoły wezmą udział w zdalnym finale 16 czerwca 2021 r., który poprowadzi ambasador programu: Czarek Czaruje.

10 najlepszych zespołów zostanie nagrodzonych nagrodami. Uczniowie otrzymają nowoczesne kamery sportowe i popularne smartbandy. Z kolei do nauczycieli trafią zestawy składające się z bezprzewodowych słuchawek i dysku zewnętrznego. Regulamin konkursu jest dostępny jest na stronie programu.

Dołącz do Finansoaktywnych już dzisiaj! Obserwuj nas na facebook.com/Finansoaktywni.

Dodatkowych informacji o programie udzielają:

Marta Szczepańska – Ministerstwo Finansów, e-mail: marta.szczepanska@mf.gov.pl , tel. 22 694-46-61
Magdalena Sawa – Ministerstwo Finansów, e-mail: magdalena.sawa@mf.gov.pl , tel. 22 694-45-59
Edyta Piaszczyk – e-mail: kontakt@finansoaktywni.pl, tel. 668-132-416

Trwa Global Money Week – Światowy Tydzień Pieniądza z udziałem Finansoaktywnych

  • Program edukacyjny Ministerstwa Finansów (MF) „Finansoaktywni” to przepustka do udziału w międzynarodowym Global Money Week (GMW) – Światowym Tygodniu Pieniądza, która trwa od 22 do 28 marca 2021 roku.
  • Hasłem tegorocznej edycji GMW jest „Take care of yourself, take care of your money” („Zadbaj o siebie, zadbaj o swoje pieniądze”).
  • Organizatorem polskiej edycji jest Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) we współpracy z MF.

W dniach 22-28 marca 2021 roku trwa coroczna, międzynarodowa kampania informacyjna Global Money Week (GMW) – Światowy Tydzień Pieniądza. Ma ona zainspirować dzieci i młodzież do tego, by od najmłodszych lat rozwijały wiedzę, umiejętności i postawy niezbędne do podejmowania racjonalnych decyzji finansowych.

Jak wziąć udział w GMW

W akcji GMW mogą brać udział szkoły na wszystkich etapach nauczania, inne placówki oświatowo-wychowawcze oraz biblioteki publiczne. Jedynym warunkiem uczestnictwa jest zaplanowanie i realizacja w tygodniu 22-28 marca minimum jednego działania z zakresu edukacji finansowej.

Udział w „Finansoaktywnych” przepustką do GMW

Gotową propozycją działania dla uczniów i nauczycieli, którą można przeprowadzić w ramach GMW, jest udział w programie edukacyjnym MF „Finansoaktywni”.

Misja najnowszej, 7. edycji programu brzmi: „Podatki. To się opłaca”. Ma uświadomić młodzieży, jak duże znaczenie w naszym codziennym życiu odgrywają podatki, co dzięki nim zyskujemy i dlaczego ich płacenie jest tak ważne. Uczniowie poznają m.in. rodzaje i mechanizm działania podatków oraz dowiedzą się, jakie mają one znaczenie dla budżetu państwa. A wszystko to na bazie atrakcyjnych, angażujących i bezpłatnych materiałów edukacyjnych, przygotowanych dla nauczyciel przez specjalistów. Nauczyciele, którzy zgłoszą się do programu, otrzymają zestaw bezpłatnych materiałów dydaktycznych opracowanych przez specjalistów. Zestaw zawiera scenariusz lekcji dla nauczyciela, karty pracy dla uczniów, prezentację, materiały video, plakat edukacyjny i kartę konkursową. Materiały są dostępne online i zostały dostosowane do przeprowadzenia lekcji zdalnej. W ramach programu organizowany jest także konkurs z nagrodami.

Aby skorzystać z materiałów Ministerstwa Finansów w ramach projektu Global Money Week, wystarczy:

  • do 28 marca 2021 r. wysłać zgłoszenie elektronicznie za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie KNF,
  • wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie finansoaktywni.pl, zaznaczając w formularzu opcję skorzystania z materiałów w ramach GMW. Po zgłoszeniu, materiały edukacyjne zostaną udostępnione w formie elektronicznej.

O Global Money Week

Inicjatorem GMW jest Child & Youth Finance International (CYFI). Kampania, zapoczątkowana w 2012 roku, to skuteczne narzędzie do poszerzania wiedzy i kompetencji przyszłych uczestników rynku finansowego. Dotychczas w 8. edycjach wzięło udział ok. 40 milionów dzieci i młodzieży ze 170 krajów świata. W GMW zaangażowało się ponad 63 tys. instytucji, takich jak banki centralne, instytucje nadzorujące krajowe rynki finansowe, ministerstwa finansów i edukacji, a także szkoły na wszystkich etapach edukacyjnych, uczelnie wyższe, ośrodki badawcze czy organizacje społeczeństwa obywatelskiego.

Koordynatorem kampanii GMW w Polsce jest Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Więcej informacji na stronie Global Money Week.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usługi i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.