Aktualności
Programu

Global Money Week – Światowy Tydzień Pieniądza z udziałem „Finansoaktywnych”

>> Uczestnicy programu Ministerstwa Finansów (MF) „Finansoaktywni” mogą zgłaszać się do udziału w międzynarodowej akcji Global Money Week (GMW) – Światowy Tydzień Pieniądza, która odbędzie się w dniach 25-31 marca 2019 r.

>> GMW w Polsce pod hasłem „Learn. Save. Earn – Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj” organizuje Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) we współpracy z MF.

>> Szkoły i biblioteki publiczne mogą rejestrować się do 24 marca br.

Kampania GMW ma zainspirować dzieci i młodzież do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do osiągnięcia samodzielności finansowej w dorosłym życiu oraz przygotować ich do podejmowania świadomych decyzji finansowych, a tym samym walczyć z wykluczeniem finansowym i biedą.

Jak wziąć udział w Global Money Week

Jedynym warunkiem uczestnictwa szkoły/biblioteki publicznej jest zaplanowanie i realizacja podczas Światowego Tygodnia Pieniądza minimum jednego działania, które nawiązuje do hasła Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj. Przy wyborze form aktywności szkolni koordynatorzy mogą skorzystać z takich propozycji jak: lekcja z aktywnym udziałem uczniów, warsztaty, debata, prezentacja multimedialna, maraton gier o tematyce finansowej, konkursy wiedzy i umiejętności, projekt badawczy z zakresu oszczędzania/zarządzania budżetem domowym, gazetka szkolna.

Udział w „Finansoaktywnych” przepustką do GMW

Gotową propozycją działania dla uczniów i nauczycieli, którą można przeprowadzić w ramach GMW, jest udział w programie edukacyjnym Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni”. Misja najnowszej, V edycji programu „Rozumiemy podatki” skierowana jest do szkół podstawowych (6, 7 i 8 klas). Ma uświadomić młodzieży, jak duże znaczenie w naszym codziennym życiu odgrywają podatki, co dzięki nim zyskujemy i dlaczego ich płacenie jest tak ważne. Wyjaśnia też, że podatki stanowią najważniejszą część dochodów budżetu państwa i zachęca do analizy uchwały budżetowej swojej gminy. Nauczyciele, którzy zgłoszą się do programu, otrzymają zestaw bezpłatnych materiałów dydaktycznych opracowanych przez grono specjalistów. Zawierają one scenariusz, karty pracy dla uczniów, prezentację, film oraz materiały pomocnicze tj. plakat, karteczki samoprzylepne, długopisy i teczkę. W ramach programu organizowany jest także konkurs z nagrodami. Więcej informacji na stronie www.finansoaktywni.pl.

Aby skorzystać z materiałów Ministerstwa Finansów w ramach projektu Global Money Week, należy:

>> do 24 marca 2019 r. wysłać zgłoszenie wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, który jest dostępny na stronie KNF.
>> wypełnić formularz zgłoszeniowy (link otwiera nowe okno w innym serwisie)a następnie
>> poinformować organizatora programu na adres kontakt@finansoaktywni.pl, że zgłaszasz się w ramach GMW.

Dzięki temu szybciej otrzymasz pakiet w formie elektronicznej (pakiet w formie drukowanej trafi na adres szkoły podany w zgłoszeniu).

Wsparcie uczestników GMW

Chętni do udziału w Global Money Week mogą liczyć m.in. na materiały edukacyjne opracowane przez MF, publikacje wydane przez UKNF, w tym gotowe scenariusze lekcji dotyczące funkcjonowania rynku finansowego. Szkoły oraz inne placówki oświatowo-wychowawcze, a także biblioteki, które wezmą udział w kampanii, otrzymają dyplomy

O GMW

Inicjatorem kampanii GMW jest Child & Youth Finance International(CYFI). Kampania zyskała poparcie m.in. Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i jest realizowana we współpracy z The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), a jej najnowsza edycja również we współpracy z African Union. Więcej informacji na stronie internetowej Global Money Week.

Ruszyła V edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Finansoaktywni”!

Już od 28 lutego 2019 r. szkoły podstawowe z całej Polski mogą zgłaszać się do udziału w programie edukacyjnym Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni. Misja: Rozumiemy podatki”.

Na uczniów klas VI, VII i VIII oraz ich nauczycieli czeka także wspaniały konkurs pt. „Tropem podatków w mojej okolicy”. W ramach zadania konkursowego należy przygotować film pokazujący m.in. jakie obszary finansowane z podatków są najważniejsze w ich najbliższym otoczeniu i codziennym życiu oraz wskazać, co dodatkowego można by zyskać, gdyby wszyscy płacili podatki. Do wygrania są nagrody rzeczowe, które otrzyma aż 10 najlepszych zespołów z całej Polski oraz wycieczka do Warszawy. To jeszcze nie wszystko! Ambasadorem tegorocznej edycji jest znany i lubiany wśród młodzieży youtuber – Maciej „Sheo” Ejsmont, z którym zwycięzcy spotkają się na uroczystej gali.

Jak można zgłosić się do programu? Nic prostszego!

Wystarczy, że nauczyciel wypełni krótkie zgłoszenie dostępne na stronie www.finansoaktywni.pl. Po jego przesłaniu w ciągu kilku dni do szkoły trafi bezpłatny zestaw edukacyjny, który umożliwi przeprowadzenie ciekawej lekcji na temat podatków. To, czego uczniowie się na niej dowiedzą, mogą wykorzystać podczas tworzenia filmu konkursowego w maksymalnie 3-osobowych zespołach. Ten z kolei należy przesłać za pomocą formularza zgłoszeniowego, również dostępnego na stronie programu Finansoaktywni, do 10 maja 2019. Wielki Finał odbędzie się już 13 czerwca w gmachu Ministerstwa Finansów!

Relacja z gali finałowej programu Finansoaktywni

14 czerwca odbyła się gala finałowa programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni. Misja: Budżet: Ogarniamy wydatki”. Krótką relację foto z występów poszczególnych grup i wręczenia nagród możecie zobaczyć poniżej!

Opublikowany przez Finansoaktywni program edukacyjny Ministerstwa Finansów. 14 czerwca 2018

Opublikowany przez Finansoaktywni program edukacyjny Ministerstwa Finansów. 18 czerwca 2018

Nagrody dla zwycięzców programu „Finansoaktywni”

  • Laureaci czwartej edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni”, którego misja brzmiała „Budżet. Ogarniamy wydatki”, spotkali się 14 czerwca 2018 r. w Ministerstwie Finansów.
  • To dziesięć zespołów z całej Polski, które poradziły sobie najlepiej z zadaniem konkursowym: stworzeniem projektu inwestycji realizowanej w ramach budżetu partycypacyjnego oraz wypromowaniem go w szkole lub środowisku lokalnym.

Budowa parku do StreetWorkout, interaktywna ścieżka poznawcza, multimedialny park historyczny, cykl maratonów charytatywnych czy centrum rekreacyjne – to projekty wykorzystania 100 tys. zł z budżetu partycypacyjnego, które zwyciężyły w IV edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla gimnazjalistów „Finansoaktywni. Misja: Budżet. Ogarniamy wydatki”. Dyplomy i nagrody dla wyróżnionych zespołów wręczył wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski.

„W swoich projektach lokalnych inwestycji pokazaliście, jak bardzo zależy Wam na poprawieniu jakości życia wszystkich mieszkańców. Zadbaliście o potrzeby najmłodszych i seniorów, również osób niepełnosprawnych. Wskazywaliście, jak ważna jest aktywność na świeżym powietrzu, ale też jak mądrze i wartościowo wykorzystywać nowoczesne technologie, internet i aplikacje mobilne. Dzięki takim projektom stajecie się zaangażowanymi i aktywnymi obywatelami, którzy mają realny wpływ na otoczenie, w którym mieszkają – powiedział wiceminister Cybulski. „Cieszę się, że nasz projekt edukacyjny – Finansoaktywni – nie tylko udowadnia jak ważna jest edukacja finansowa, ale również  kształtuje świadomych i odpowiedzialnych za swoje życie młodych ludziŻyczę Wam, żebyście dalej byli Finansoaktywni” – dodał Paweł Cybulski.

Zwycięskie projekty

Wybór zwycięzców nie był łatwy. Finalistami mogli zostać autorzy tylko 10 prac, ze 179 zgłoszonych w tym roku do konkursu. Projekty inwestycji były bardzo różnorodne i napływały z całej Polski. Uczniowie fantastycznie poradzili sobie z niełatwym zadaniem, udowadniając, że doskonale rozumieją odpowiedzialność związaną z dysponowaniem publicznymi pieniędzmi.

„W nagrodzonych pracach widać wysoki poziom merytoryczny, ambitne podejście do tematu i profesjonalnie przeprowadzone analizy. Wykazaliście się nie tylko ogromną wiedzą i dojrzałością, ale także kreatywnością i oryginalnością. Cieszę się, że jest wśród Was taki zapał do działania i współpracy” – zwróciła się do uczniów przewodnicząca kapituły konkursowej, wicedyrektor Departamentu Budżetu Państwa Anna Maksym.

Oprócz uroczystości w Ministerstwie Finansów zwycięzcy konkursu spotkali się z youtuberem Kamilem „Kaluchem” Kalińskim, który był ambasadorem tegorocznej edycji oraz zwiedzili Centrum Pieniądza NBP. Wraz z opiekunami otrzymali także cenne nagrody rzeczowe.

Laureaci IV edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni”

Kategoria Szkoły podstawowe i Gimnazja:

  • projekt pt. „Bieg po marzenia – cykl maratonów charytatywnych mających na celu spełnienie marzeń nieuleczalnie chorych dzieci” – Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Bobolicach
  • projekt pt. „Gubertówka – centrum rekreacyjno-rozrywkowe nad rzeką Guber w Sępopolu” – Gimnazjum im. I. Sendlerowej włączone do Szkoły Podstawowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sępopolu
  • projekt pt. „O W A S OD (NOWA), czyli Opinogórska Weekendowa Akademia Seniora Od(nowa)” – Szkoła Podstawowa w Opinogórze Górnej
  • projekt pt. „Ogród zdrowych pokoleń” – Zespół edukacyjny nr 9, Szkoła Podstawowa nr 11 w Zielonej Górze
  • projekt pt. „Zdrowo przez Budzyń” – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Nowej Sarzynie.

Kategoria Szkoły ponadgimnazjalne:

  • projekt pt. „Multimedialny Szczecin” – Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Szczecinie
  • projekt pt. „Budowa parku do StreetWorkout i rozbudowania skateparku oraz budowa rolkowiska” – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. KZL w Lubaniu
  • projekt pt. „Twoje bezpieczeństwo – w Twoich rękach” – Zespół Szkół Licealnych i Agrotechnicznych im. Leona Janty-Połczyńskiego w Tucholi
  • projekt pt. „Multimedialny park historyczny” – Uniwersyteckie I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie
  • projekt pt. „Moje miasto Suwałki – interaktywna ścieżka poznawcza” – Zespół Szkół nr 2 II Liceum Ogólnokształcące im. gen. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach.

Cel programu

„Finansoaktywni” to program edukacyjny, którego celem jest zaznajomienie młodzieży z różnymi rodzajami budżetów, przychodów i wydatków oraz uświadomienie, dlaczego warto płacić podatki. W tym roku akcja odbyła się pod hasłem: Budżet. Ogarniamy wydatki i była skierowana do uczniów 7. klas szkół podstawowych, 2. i 3. klas szkół gimnazjalnych oraz szkół ponadgimnazjalnych. Dzięki materiałom edukacyjnym poznawali oni budżet partycypacyjny, dowiadywali się, jakie są zasady jego wykorzystywania, w jaki sposób można wpływać na inwestycje w swojej okolicy oraz kto i w jaki sposób może zgłaszać swoje pomysły na projekty finansowane z budżetu jednostek samorządowych.

O konkursie

Zadaniem konkursowym było opracowanie projektu inwestycji lokalnej realizowanej w ramach środków z budżetu partycypacyjnego w wysokości 100 tys. zł. Uczniowie musieli również wypromować swój pomysł w szkole lub swojej okolicy. Program cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli: w ciągu 4 lat dotarliśmy do blisko 2500 szkół w całej Polsce. W tegorocznej akcji wysłaliśmy 510 zestawów edukacyjnych do szkół, a blisko 50 pakietów pobrano ze strony internetowej. Do tegorocznego konkursu wpłynęło rekordowe 179 prac konkursowych.

Przedstawiciele Izb Administracji Skarbowych w Szczecinie, Bobolicach i Zielonej Górze!

Ostatni finaliści odebrali zaproszenia na uroczystą galę Finansoaktywnych. Tym razem pojechaliśmy do Szczecina, Bobolic i Zielonej Góry. Z wszystkimi 10 zwycięskimi zespołami widzimy się już jutro o 9.00 w Ministerstwie Finansów, gdzie zostaną wręczone nagrody w naszym konkursie.

Poniżej możecie zobaczyć relację ze spotkań.

Opublikowany przez Finansoaktywni program edukacyjny Ministerstwa Finansów. 13 czerwca 2018

Przedstawiciele Izb Administracji Skarbowych w Tucholi, Sępopolu i Nowej Sarzynie!

Kolejni laureaci otrzymali zaproszenia na finałową, uroczystą galę wręczenia nagród w konkursie Finansoaktywni. Tym razem nasi przedstawiciele odwiedzili szkolę w Tucholi, w Sępopolu oraz Nowej Sarzynie.

Poniżej możecie zobaczyć relację ze spotkań.

Opublikowany przez Finansoaktywni program edukacyjny Ministerstwa Finansów. 12 czerwca 2018

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usługi i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.