Aktualności
Programu

Ruszyła II edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów!

„Finansoaktywni. Misja: Budżet” to program edukacyjny Ministerstwa Finansów dla uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych. Głównym założeniem projektu jest zapoznanie uczniów z pojęciem budżetu, od rodzinnego aż do budżetu państwa. Ideą programu jest również podkreślenie istoty płacenia podatków, które stanowią najważniejszą część dochodów państwa.

Po sukcesie I edycji projektu „Finansoaktywni. Misja: Podatki” Ministerstwo Finansów przygotowało drugą misję dla gimnazjalistów. Tym razem ma ona pomóc w odkryciu odpowiedzi na takie pytania, jak: czym  jest  budżet, skąd się bierze, jakie są jego rodzaje, dlaczego budżet państwa jest taki ważny i tak trudno się go konstruuje, oraz co my z tego mamy?

Zagadnienia finansowe bywają trudne i skomplikowane. Aby przekazać je uczniom w jak najbardziej przystępny i atrakcyjny sposób, wychodzimy od rozmowy na temat pojęć bliskich uczniom w gimnazjalnym wieku, takich jak kieszonkowe czy budżet domowy. Pragniemy pokazać relacje między dochodami i wydatkami, zachęcić młodzież do planowania, a także pokazać korzyści płynące z oszczędzania i konsekwencje pożyczania. Niestety budżet nie jest z gumy – na to też zwracamy uwagę. Serdecznie zachęcam wszystkich nauczycieli: zadbajmy wspólnie o edukację finansową młodego pokolenia!” – powiedział minister finansów Paweł Szałamacha.

Jak dołączyć do programu?

Wystarczy, że nauczyciel gimnazjum wypełni formularz dostępny na stronie internetowej www.finansoaktywni.pl. Na adres szkoły zostanie dostarczony pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych opracowanych przez grono specjalistów Ministerstwa Finansów we współpracy z metodykiem. Dostępnych jest 500 zestawów, w razie wyczerpania zapasów możliwe jest pobranie materiałów w wersji elektronicznej ze strony www. Zestaw zawiera:

  • Scenariusz lekcji dla nauczyciela „Poznaj budżet, zaplanuj wydatki”,
  • 1 plakat edukacyjny,
  • 4 zestawy dwudziestu kart do gry edukacyjnej,
  • 1 karta z tabelą budżetową,
  • 25 upominków – długopisy z logo programu,
  • Prezentacja PowerPoint do realizacji lekcji ,
  • Krótkometrażowy, animowany film edukacyjny
  • Metryczka – opis projektu „Tu jest budżet”.

W ramach programu Ministerstwo Finansów przygotowało także konkurs z atrakcyjnymi nagrodami. Zadaniem konkursowym dla uczniów jest opracowanie pomysłu na projekt inwestycji wraz z opisem oraz wskazanie, jakie korzyści przyniesie on społeczności lokalnej. Konkurs jest wzorowany na procesie przygotowywania przez obywateli wniosków do budżetu partycypacyjnego, który jest coraz bardziej popularny w naszym kraju.

Konkurs krok po kroku:

W I etapie uczniowie w trzyosobowych zespołach opracowują pomysł na projekt inwestycji i przygotowują jej opis. Następnie w trakcie debaty, która może być zorganizowana w klasie, szkole, bibliotece lub nawet w urzędzie gminy, wyłonione zostaną najlepsze prace, czyli te, które przekonają największą liczbę uczestników debaty. Z jednej szkoły może być zgłoszonych kilka prac, jednak nie więcej niż jedna z danej klasy. Nauczyciel zgłasza je do konkursu poprzez formularz konkursowy na stronie programu: www.finansoaktywni.pl.

W II etapie Komisja Konkursowa Ministerstwa Finansów wybierze dziesięć najlepszych prac gimnazjalistów zgłoszonych ze szkół z całej Polski.

W III etapie zadaniem najlepszych dziesięciu wybranych zespołów będzie przygotowanie wizualizacji projektu inwestycji pod tytułem „Tu jest budżet”. Forma może być dowolna: prezentacja multimedialna, praca plastyczna, makieta, film (techniki prezentacji mogą zostać połączone). Finaliści przedstawią swoje prace podczas finału konkursu w Ministerstwie Finansów, który zostanie zorganizowany w ramach dwudniowej wycieczki do Warszawy. W finale Komisja Konkursowa wyłoni trzy najlepsze prace, których autorzy otrzymają tablety. Dodatkowo uczniowie i nauczyciele z dziesięciu najlepszych zespołów otrzymają nagrody rzeczowe.

Dołącz do Finansoaktywnych!

Już wkrótce druga edycja programu „Finansoaktywni”

Z przyjemnością informujemy, że Ministerstwo Finansów przygotowuje się do drugiej edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Finansoaktywni” tym razem pod hasłem „Misja: Budżet”. Podobnie jak pierwsza edycja jest on skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych.

Program ruszył w kwietniu 2015 roku i jego głównym celem jest  edukacja finansowa młodego pokolenia. Pierwsza edycja programu pod hasłem „Misja: Podatki” miała za zadanie pokazać w prosty sposób relację pomiędzy płaceniem podatków a finansowaniem przez państwo podstawowych działań, takich jak edukacja, budowa dróg czy zapewnienie bezpieczeństwa.

Program odniósł duży sukces. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Do pierwszej edycji programu zgłosiło się ponad pięćset szkół. Nauczyciele i gimnazjaliści z całej Polski zaangażowali się w edukację finansową, a także konkurs „Poznałem podatki, kojarzę korzyści” zorganizowany w ramach programu, w którym zespoły uczniów z całej Polski przygotowywały prace na temat podatków i przeprowadzały debaty. Do najlepszych uczniów i nauczycieli powędrowały atrakcyjne nagrody.

Relacja z finału I edycji do zobaczenia tutaj – LINK.

Już w grudniu ruszy druga edycja programu, tym razem pod hasłem „Finansoaktywni: Misja: Budżet”. To kolejne, po podatkach, ważne z punktu widzenia państwa i dobra wspólnego, zagadnienie ekonomiczne, o którym warto rozmawiać także z młodszymi obywatelami naszego kraju. Chcemy uświadomić gimnazjalistom, że zarządzanie budżetem jest procesem złożonym i w dużym stopniu zależnym od wielkości środków pozyskanych z podatków.

Naszym celem jest, aby przyszli podatnicy otrzymywali rzetelną edukację finansową, z której będą mogli czerpać w przyszłości jako dorośli obywatele naszego państwa. Atrakcyjne materiały dla uczniów i nauczycieli przygotowane w ramach programu oraz ciekawa forma edukacji w postaci debaty to z pewnością jeden z głównych powodów sukcesu tej akcji.

W najbliższym czasie będą pojawiać się informacje na temat nowej edycji. Zachęcamy do śledzenia strony.

 

Finansoaktywni gimnazjaliści w Ministerstwie Finansów!

Wizyta w Sejmie, siedzibie Telewizji Polskiej i zwiedzanie Ministerstwa Finansów to niektóre atrakcje przewidziane dla uczniów gimnazjów – zwycięzców ogólnopolskiego konkursu pt. „Finansoaktywni. Misja: Podatki”. Prace najlepszego zespołu gimnazjalistów wybrano spośród 263 zgłoszonych na temat „Poznałem podatki, kojarzę korzyści”.

19 czerwca 2015 r. w Ministerstwie Finansów, które zorganizowało konkurs, odbyła się uroczystość oficjalnego wręczenia nagród dla wyróżnionych zespołów.

Podczas wizyty w Ministerstwie Finansów uczniowie zwiedzili m.in. gabinet ministra finansów oraz reprezentacyjne sale.

Zadanie konkursowe polegało na nadesłaniu pracy pisemnej pod tytułem „Poznałem podatki, kojarzę korzyści”, a także relacji z debaty przeprowadzonej na podstawie pracy. Zrealizowanie obu zadań możliwe było dzięki przygotowanym przez Ministerstwo Finansów, w ramach programu materiałom edukacyjnym przybliżającym zagadnienia finansowe. Prace odzwierciedlają również i inwencję twórczą i wyobraźnię uczestników.

„Uczniowie bardzo entuzjastycznie podeszli do programu i tematu podatków. Ich praca była kreatywna i pokazała, że młodzież potrafi się odnaleźć w świecie finansów” – powiedziała Alina Dyrcz-Kowalska, nauczycielka, opiekunka zwycięskiego zespołu. „Zwycięstwo i wycieczka do Warszawy bardzo nas ucieszyła – podróże kształcą, szczególnie, gdy można zwiedzić kluczowe miejsca, takie jak Sejm czy ministerstwo” – dodała. Podziękowania Ministerstwu Finansów w imieniu uczestników i kadry pedagogicznej  złożył Jan Orłowski z Gimnazjum im. Marii Konopnickiej z Suwałk, zwracając uwagę na atrakcyjne i bardzo przystępne materiały edukacyjne.

Program „Finansoaktywni. Misja: Podatki” spotkał się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem. Przystąpiło do niego ponad 500 szkół. Jego głównym celem było przybliżenie gimnazjalistom istoty płacenia podatków i płynących z tego korzyści. Program miał za zadanie pokazać relacje między płaceniem podatków a finansowaniem przez państwo fundamentalnych obszarów życia codziennego, takich jak budowa dróg czy zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom.
Biuro Edukacji Finansowej Ministerstwa Finansów odpowiada za realizację zadań związanych z działalnością edukacyjną oraz promocyjną i informacyjną w zakresie spraw należących do właściwości Ministra Finansów, jak również za kształtowanie pozytywnego wizerunku resortu finansów. Koordynuje komunikację wewnętrzną i zewnętrzną Ministerstwa Finansów  i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi. Administruje i nadzoruje rozwój portalu i profili społecznościowych MF oraz odpowiada za koordynację prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej MF. Biuro opiniuje wnioski o udzielenie honorowego patronatu MF oraz uczestnictwo w komitecie honorowym Ministra.

Znamy już zwycięzców konkursu „Finansoaktywni. Misja: Podatki”! 

Szanowni Nauczyciele, Drodzy Gimnazjaliści,
znamy już zwycięzców Konkursu programu „Finansoaktywni”!

Poniżej prezentujemy listę zwycięskich szkół:

  1. Najlepszy zespół – Gimnazjum nr 3 w ZSP nr 2 Wadowicach – zespół p. Aliny Dyrcz-Kowalskiej,
  2. Gimnazjum nr 3 im. prof. Mieczysława A. Krąpca OP w Lublinie – zespół p. Elżbiety Wojtowicz,
  3. Zespół Szkół w Zadzimiu Gimnazjum Publiczne im. W. Witosa – zespół p. Doroty Jaszczak-Kacprzak,
  4. Gimnazjum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach – zespół p. Jana Orłowskiego,
  5. Gimnazjum Publiczne im. Wł. St. Reymonta w Kłodzku – zespół p. Katarzyny Hradzkiej,
  6. Publiczne Gimnazjum im. św. Jana Pawła II w Goszczanowie– zespół p. Justyny Jocz,
  7. Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Karniewie – zespół p. Joanny Jaworskiej,
  8. Gimnazjum nr 23 w Olsztynie – zespół p. Bogumiły Sikorskiej,
  9. Gimnazjum nr 10 im. I. J. Paderewskiego w Gliwicach – zespół p. Zygmunta Piórkowskiego,
  10. Publiczne Gimnazjum nr 1 w Ząbkowicach Śląskich – zespół p. Anny Szmiel,
  11. Gimnazjum nr 6 im. W. Korfantego – zespół p. Elżbiety Bartoszek,
  12. Gimnazjum w Zespole Szkół w Rzepedzi. – zespół p. Jolanty Wewiurskiej,
  13. Gimnazjum nr 22 im Marii Skłodowskiej-Curie w Częstochowie – zespół p. Ewy Olszewskiej,
  14. Publiczne Gimnazjum w Przecławiu – zespół p. Grzegorza Szarguta,
  15. Gimnazjum Publiczne im. Adama Mickiewicza w Kamieńcu Ząbkowickim – zespół p. Marzeny Brandys,
  16. Zespół Szkół w Wielowsi – zespół p. Mirosławy Kmiecika.

Główną nagrodą dla zwycięskich szkół jest wycieczka do Warszawy (18-19 czerwca), podczas której nagrodzeni odwiedzą Ministerstwo Finansów, Sejm i Telewizję Polską. Członkowie najlepszego zespołu otrzymają tablety, a pozostałe zwycięskie zespoły zestawy upominków. Nagrody trafią także do nauczycieli opiekujących się zwycięskimi zespołami – każdy z nich otrzyma tablet. Oficjalne wręczenie nagród odbędzie 19 czerwca w Ministerstwie Finansów.

Komisja konkursowa zdecydowała również o przyznaniu specjalnych wyróżnień dla następujących szkół:

  1. Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Janowie Lubelskim – zespół p. Ewy Kulpy,
  2. Zespół Szkół w Lamkach. Gimnazjum Publiczne im. I. Sendler – zespół p. Anny Glaser,
  3. Gimnazjum Dwujęzyczne nr 4 w Toruniu– zespół p. Andrzeja Czyżewskiego.

„Z całego serca dziękuję wszystkim nauczycielom – opiekunom grup uczniowskich uczestniczących w konkursie – za zaangażowanie w przeprowadzeniu lekcji oraz zorganizowanie debaty z uczniami” – powiedziała pani Minister Izabela Leszczyna.

Organizatorzy skontaktują się bezpośrednio z opiekunami zespołów w celu ustalenia szczegółów wizyty.

Jeszcze raz serdecznie gratulujemy! Bardzo dziękujemy za wszystkie nadesłane prace :)

Zakończyliśmy rejestrację prac konkursowych w programie edukacyjnym „Finansoaktywni. Misja: Podatki”!

W niedzielę, 31 maja została zamknięta rejestracja prac w konkursie „Poznałem podatki, kojarzę korzyści”. Liczba nadesłanych zgłoszeń przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania! Otrzymaliśmy ponad 260 zespołowych prac! W związku z tak dużą liczbą zgłoszeń, termin ogłoszenia wyników konkursu zostanie przesunięty na 10 czerwca.

Program edukacyjny „Finansoaktywni. Misja: Podatki” ruszył w kwietniu 2015 roku. Jego głównym zadaniem jest edukacja finansowa młodego pokolenia. Ma na celu pokazanie w prosty sposób relacji pomiędzy płaceniem podatków a finansowaniem przez państwo podstawowych działań, takich jak edukacja, budowa dróg czy zapewnienie bezpieczeństwa.

Program cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Do programu zgłosiło się ponad pięćset szkół. Nauczyciele i gimnazjaliści z całej Polski zaangażowali się w edukację finansową, a także konkurs „Poznałem podatki, kojarzę korzyści” zorganizowany w ramach programu, w którym zespoły uczniów z całej Polski przygotowywały prace na temat podatków i przeprowadzały debatę. W niedzielę, 31 maja zakończona została rejestracja prac konkursowych.

Odnotowaliśmy ponad 260 zgłoszeń! W związku z tak dużą liczbą prac konkursowych, termin ogłoszenia wyników zostanie przesunięty na 10 czerwca 2015. Zależy nam na tym, aby móc starannie i skrupulatnie przejrzeć każde nadesłane zgłoszenie.

Dla zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody. Spośród wszystkich zespołów zostanie wybranych 16, które wezmą udział w dwudniowej wycieczce do Warszawy, podczas której zwycięzcy odwiedzą między innymi Sejm RP oraz Ministerstwo Finansów. Ponadto, członkowie najlepszego zespołu otrzymają tablety, a pozostali uczestnicy zestawy specjalnie przygotowanych upominków. Nagrody trafią również do opiekunów zespołów – 16 nauczycieli zwycięskich zespołów otrzyma tablety.

Sukces programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni. Misja: Podatki”

Minął zaledwie miesiąc od startu programu „Finansoaktywni. Misja: Podatki”, a my już możemy pochwalić się ogromnym sukcesem. Program cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. Codziennie napływa do nas kilkadziesiąt nowych zgłoszeń! A wszystkie zestawy edukacyjne zostały już rozdane!

Sukces programu bardzo nas cieszy. Niemal w każdym województwie udało nam się osiągnąć ponad dziesięcioprocentowe zainteresowanie na przestrzeni zaledwie trzech tygodni. To piękny wynik, którym chcemy się z dumą chwalić. „Finansoaktywni” udowadniają, że edukacja podatkowa może być  istotnym elementem kształtowania świadomych i odpowiedzialnych za swoje życie młodych ludzi, odpowiedzialnych za siebie i swoją ojczyznę. Przygotowane na potrzeby programu zestawy edukacyjne pokazują, że poznawanie zakamarków finansowego świata nie musi być nudną czynnością, a może stać się pełną wyzwań wyprawą  – mówi Izabela Leszczyna, wiceminister finansów i pełnomocnik rządu ds. informacji i edukacji finansowej.

Projekt Ministerstwa Finansów skierowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych oraz nauczycieli

wiedzy o społeczeństwie. Jego idea to aktywne kształtowanie świadomości podatkowej i poszerzanie wiedzy z obszaru finansowego wśród młodego pokolenia. Program w prosty sposób wyjaśnia istotę
i potrzebę płacenia podatków, a także płynące z tego korzyści. Atrakcyjne materiały edukacyjne, obejmujące m.in. scenariusz lekcji „Poznaj podatki, kojarz korzyści” dla nauczyciela, prezentację oraz animowany film i karty do gry edukacyjnej, są świetnym narzędziem, ułatwiającym nauczycielom dydaktykę tej pozornie zawiłej dziedziny. Zdobytą w ten sposób wiedzę można wykorzystać przy przygotowywaniu zadania na konkurs, który jest organizowany w ramach programu, a z otrzymanych materiałów korzystać w kolejnych latach.

Konkurs „Poznałem podatki, kojarzę korzyści”

Zgłoszenie do konkursu jest bardzo proste. Wystarczy, że trzyosobowy zespół uczniów przygotuje pisemną pracę konkursową pod tytułem „Poznałem podatki, kojarzę korzyści”, a następnie na jej podstawie przeprowadzi debatę konkursową. Relacje z debaty oraz pracę przygotowaną przez uczniów nauczyciel załącza do formularza konkursowego dostępnego na stronie programu: www.finansoaktywni.pl. Nagrodą główną jest dwudniowa wycieczka do Warszawy dla 16 zwycięskich zespołów z wybranych szkół, podczas której zwycięzcy odwiedzą między innymi Sejm RP oraz Ministerstwo Finansów. Członkowie najlepszego zespołu otrzymają tablety, a pozostali uczestnicy zestawy specjalnie przygotowanych upominków. Nagrody trafią również do opiekunów zespołów – 16 nauczycieli zwycięskich zespołów otrzyma tablety.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usługi i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.