Finał konkursu „Finansoaktywni. Misja: Budżet” w Ministerstwie Finansów

Znamy już zwycięzców II edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Finansoaktywni. Misja: Budżet”. 10 najlepszych zespołów uczestniczyło w wyjątkowej debacie budżetowej w Ministerstwie Finansów.

Zwycięskie pomysły

Budowa miasteczka ruchu drogowego, bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w drodze do szkoły oraz tymczasowy dom dla porzuconych zwierząt – to projekty wykorzystania 100 tys. zł z budżetu partycypacyjnego, które zwyciężyły w II edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla gimnazjalistów „Finansoaktywni. Misja: Budżet”. Laureatów – uczniów z Czerwieńska, Goszczanowa i Karniewa – wyłoniono spośród dziesięciu ekip zakwalifikowanych do finału konkursu, który odbył się 20 maja 2016 r. w Ministerstwie Finansów. Nagrody wszystkim uczestnikom finału wręczył wiceminister finansów Leszek Skiba.

Podczas debaty w Ministerstwie Finansów gimnazjaliści argumentowali konieczność realizacji swoich projektów i odpowiadali na pytania komisji konkursowej. W nagrodę wszyscy otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe – tablety i inne upominki. Podczas drugiej części dnia młodzież odwiedziła Sejm RP i Pałac Prezydencki.

Cel programu

„Finansoaktywni. Misja: Budżet” to druga edycja programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów dla uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych. Głównym założeniem projektu było zapoznanie uczniów z pojęciem budżetu, od rodzinnego aż do budżetu państwa. Ideą programu było również podkreślenie istoty płacenia podatków, które stanowią najważniejszą część dochodów państwa. Pierwsza edycja programu odbyła się rok temu pod nazwą „Finansoaktywni. Misja: Podatki”. W ciągu zaledwie dwóch lat projekt dotarł do prawie co 7 gimnazjum w Polsce!

Kilka słów o konkursie

Zadanie konkursowe polegało na nadesłaniu przez trzyosobowy zespół gimnazjalistów opisu projektu wykorzystania budżetu partycypacyjnego w wysokości 100 000 złotych pod tytułem „Tu jest budżet”. Następnie uczniowie przeprowadzali debatę na jego temat. Zadania były oparte o dostarczone w ramach programu materiały edukacyjne, przybliżające finansowe zagadnienia. Konkurs był wzorowany na procesie przygotowywania przez obywateli wniosków do budżetu partycypacyjnego, który jest coraz bardziej popularny w naszym kraju.

Poniżej prezentujemy listę 10 szkół, które przeszły do finału wraz z krótkim opisem projektu każdego zespołu.

Laureaci:

  • Gimnazjum im. Jana Pawła II z Czerwieńska – zespół Pani Agnieszki Kostrzewy: budowa miasteczka ruchu drogowego, przeprowadzanie egzaminów na kartę rowerową oraz prowadzenie turniejów.
  • Publiczne Gimnazjum im. św. Jana Pawła II z Goszczanowa – zespół Pani Justyny Jocz: ukierunkowanie na kwestię bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w drodze do szkoły – budowa progów zwalniających, podwyższeń, oznakowanie przejść dla pieszych oraz wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych przy szkole podstawowej.
  • Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II z Karniewa – zespół Pani Joanny Jaworskiej: stworzenie tymczasowego domu dla zwierząt, porzuconych przez opiekunów.

Finaliści:

  • Gimnazjum im. Z. Krasińskiego z Opinogóry Górnej – zespół Pani Agnieszki Wilińskiej: usytuowanie na terenie przyszkolnym wiejskiej chaty, integracja środowiska lokalnego, krzewienie tradycji ludowych, promocja szkoły i gminy.
  • Gimnazjum im. Marii Konopnickiej z Suwałk – zespół Pana Grzegorza Kalejty: aplikacja mobilna „Jaćwingowie. W pogoni za historią”, ukazanie historii zapomnianych wojowników – Jaćwingów.
  • Gimnazjum Publiczne nr1 im. Ks. Jana Twardowskiego z Czechowic–Dziedzic – zespół Pani Magdaleny Jasińskiej: Przekształcenie ogrodu przyszkolnego w Arboretum – utworzenie strefy aktywnego wypoczynku, strefy przyrodniczej, wytyczenie ścieżek dydaktycznych z tablicami naukowymi.
  • Gimnazjum nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego z Myślenic – zespół Pani Anny Dury: utworzenie w szkole pracowni: modelarskiej, krawieckiej i gastronomicznej, a także doposażenie pracowni fizycznej, chemicznej i biologicznej.
  • Gimnazjum nr 11 im. Stefana Batorego w ZS nr 10 z Wrocławia – zespół Pani Danuty Banachowicz: renowacja istniejącego boiska trawiastego na terenie szkolnym oraz wzbogacenie jego otoczenia o infrastrukturę: ścieżki, ławki, stoły do gier i bieżnię.
  • Gimnazjum nr 6 z Lublina – zespół Pana Marka Mirosława: umożliwienie osobom niepełnosprawnym, rodzicom małych dzieci, seniorom dostępu do placówek publicznych, będących zarazem Obwodowymi Komisjami Wyborczymi.
  • Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego z Ząbkowic Śląskich – zespół Pani Anny Szmiel: Odnowienie Filii Biblioteki Publicznej, wprowadzenie ebooków i audiobooków, a także stworzenie miejsca spotkań kulturalnych.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usługi i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.