Aktualności
Programu

Materiały edukacyjne do pobrania online!

510 szkół, które jako pierwsze zgłosiły się do programu „Finansoaktywni. Misja: Budżet. Ogarniamy wydatki”, otrzymało zestawy drukowanych materiałów edukacyjnych. Ci, którzy nie zdążyli załapać się na pakiet, wciąż jednak mogą go pobrać on-line. Jak to zrobić?

Wystarczy zarejestrować się do programu na stronie www.finansoaktywni.pl i pobrać go w wersji elektronicznej. W skład pakietu wchodzą: scenariusz lekcji, plakat edukacyjny, zestaw dwudziestu kart do gry edukacyjnej, prezentacja, film animowany.

Do 11 maja wciąż można również wziąć udział w konkursie i zgłosić pracę konkursową! Zadanie polega na przygotowaniu projektu inwestycji o wartości do 100 tys. zł oraz jego promocja. Na 10 najlepszych zespołów czeka wycieczka do Warszawy, podczas której odbędzie się finał konkursu połączony ze spotkaniem z Youtuberem Kamilem „Kaluchem” Kalińskim w Ministerstwie Finansów oraz zwiedzanie Centrum Pieniądza NBP. Nagrodami rzeczowymi są drony dla uczniów i czytniki e-booków dla nauczycieli. Życzymy powodzenia!

„Finansoaktywni”! Już blisko 500 szkół przyłączyło się do tegorocznej misji

Do IV edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni” organizowanego przez Ministerstwo Finansów zgłosiło się już 476 szkół! Najbardziej aktywne województwa to: mazowieckie – 91 zgłoszeń, dolnośląskie – 77 zgłoszeń i podkarpackie – 49 zgłoszeń. Wciąż można dołączyć do programu i powalczyć w konkursie o atrakcyjne nagrody! Zwycięskie zespoły odwiedzą Ministerstwo Finansów, otrzymają nagrody rzeczowe i spotkają się z popularnym Youtuberem Kamilem „Kaluchem” Kalińskim.

„Finansoaktywni. Misja: Budżet. Ogarniamy wydatki” to program edukacyjny skierowany do uczniów 7. klas szkół podstawowych, 2. i 3. klas szkół gimnazjalnych oraz szkół ponadgimnazjalnych. Jego celem jest zapoznanie młodzieży z różnymi rodzajami budżetów, przychodów i wydatków, a także uświadomienie, dlaczego warto płacić podatki. Uczniowie poznają także budżet partycypacyjny, dowiedzą się jakie są zasady jego wykorzystywania, w jaki sposób mogą wpływać na inwestycje w swojej okolicy oraz kto i w jaki sposób może zgłaszać swoje pomysły na projekty finansowane z budżetu jednostek samorządowych.

IV edycja „Finansoaktywnych” rozpoczęła się 26 lutego i do tej pory dołączyło do niej 476 szkół z całej Polski. Pierwszych 510 szkół otrzyma materiały edukacyjne w formie drukowanej, w skład których wchodzą: scenariusz lekcji dla nauczyciela oraz teczka na materiały, 1 plakat edukacyjny, 4 zestawy 20 kart do gry edukacyjnej, długopisy z logo programu oraz płyta CD z prezentacją PowerPoint i animowanym filmem edukacyjnym. Kolejne szkoły mogą zgłaszać się po zestaw w wersji elektronicznej. Wszystkie materiały edukacyjne zostały stworzone we współpracy ze specjalistami. Umożliwiają przekazanie wiedzy uczniom w bardzo przystępny i zrozumiały sposób. Programowi towarzyszy także konkurs, w którym do wygrania są atrakcyjne nagrody – drony dla uczniów, czytniki e-booków dla nauczycieli!

Jak wziąć udział w programie?

Do programu „Finansoaktywni. Misja: Budżet. Ogarniamy wydatki” mogą zgłaszać się nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski. Wystarczy, że wypełnią formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej www.finansoaktywni.pl. Na adres szkoły wciągu kilku dni zostanie dostarczony pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych opracowanych przez grono specjalistów Ministerstwa Finansów we współpracy z metodykiem. Dostępnych jest 510 zestawów, w razie wyczerpania zapasów możliwe jest pobranie materiałów w wersji elektronicznej ze strony www.

Etapy konkursu

W I etapie nauczyciel przeprowadza lekcję w oparciu o materiały z zestawu. Przeprowadzenie lekcji jest elementem obowiązkowym przed przystąpieniem do konkursu. Następnie uczniowie w maksymalnie trzyosobowych zespołach opracowują projekt inwestycji w ich otoczeniu, mając do dyspozycji 100 tys. zł. Muszą też wypromować swój pomysł. Mogą to zrobić w dowolnej formie, np. wydać poświęconą mu gazetkę szkolną, wyemitować audycję w radiowęźle lub stworzyć specjalną grupę na Facebooku. Prace konkursowe można zgłosić do konkursu poprzez wypełnienie formularza konkursowego na stronie programu: www.finansoaktywni.pl. Zgłoszenia do konkursu będą przyjmowane do 11 maja 2018 r.

W II etapie Komisja Konkursowa wybiera dziesięć najlepszych projektów zgłoszonych ze szkół z całej Polski. Zwycięzcy przyjeżdżają do Warszawy, gdzie 14 czerwca odbędzie się uroczysty finał, podczas którego zaprezentują swoje prace oraz otrzymają nagrody rzeczowe, a także spotkają się z Youtuberem Kamilem „Kaluchem” Kalińskim. W programie wycieczki jest również zwiedzanie Centrum Pieniądza NBP.

Dołącz do Finansoaktywnych! Aby dowiedzieć się więcej o projekcie oraz zapoznać się z materiałami edukacyjnymi programu wystarczy odwiedzić stronę www.finansoaktywni.pl.

Jesteśmy tez na Facebooku https://www.facebook.com/Finansoaktywni/.

Więcej informacji o programie:

Monika Szczygieł: tel.: 664-904-604, e-mail: kontakt@finansoaktywni.pl

Województwo dolnośląskie najbardziej FinansoAKTYWNE w Polsce!

Już 350 szkół z całej Polski zarejestrowało się do programu „Finansoaktywni. Misja: Budżet. Ogarniamy wydatki”. Najbardziej aktywne pod względem liczby zgłoszeń jest na razie woj. dolnośląskie. Zestawy zamówiły tam aż 63 placówki!

Na drugim miejscu plasuje się Mazowsze (61), zaś na trzecim Podkarpacie (39)! Każda z pierwszych 510 szkół zgłoszonych do programu otrzyma pakiet materiałów edukacyjnych w formie drukowanej. Zatem nie zwlekajcie! Do rozdania jest wciąż 160 pakietów!

Aby je zdobyć, wystarczy wypełnić formularz, który znajduje się na stronie. Już w ciągu kilku dni zostaną one dostarczone na adres szkoły. W razie wyczerpania zestawów, materiały zamieścimy na stronie w wersji elektronicznej. Rejestracja do programu jest warunkiem do przystąpienia do konkursu.  Zachęcamy również do polubienia naszego fanpage’a na Facebooku. Dzięki temu zawsze będziecie na bieżąco z najświeższymi informacjami.

Finansoaktywni, dołączajcie do Global Money Week – Światowego Tygodnia Pieniądza

Uczestnicy akcji Ministerstwa Finansów (MF) „Finansoaktywni” mogą się zgłaszać do udziału w międzynarodowej akcji Global Money Week (GMW) – Światowy Tydzień Pieniądza, która odbędzie się w dniach 12-18 marca 2018 r. Szkoły podstawowe, gimnazjalne, ponadpodstawowe oraz biblioteki publiczne mogą się rejestrować do GMW do 12 marca br.

Global Money Week – Światowy Tydzień Pieniądza ma inspirować dzieci i młodzież do zdobywania wiedzy i umiejętności, które są niezbędne do samodzielności finansowej w dorosłym życiu. Podejmowanie świadomych decyzji w tej dziedzinie jednocześnie przeciwdziała wykluczeniu finansowemu.

Jak wziąć udział w Global Money Week

Jedynym warunkiem uczestnictwa szkoły/biblioteki publicznej jest zaplanowanie i realizacja podczas Światowego Tygodnia Pieniądza minimum jednego działania pod hasłem „Pieniądze się liczą”, które zwraca uwagę na ważną rolę finansów w życiu codziennym. Przy wyborze aktywności szkolni koordynatorzy mogą skorzystać z wielu propozycji. Są to: lekcja, warsztat, prezentacja, gra z zakresu edukacji finansowej, konkurs wiedzy i umiejętności czy konkurs plastyczny (m.in. na plakat promujący hasło GMW). Do wyboru są również: projekt skarbonki, prezentacja multimedialna, krótki film oraz przeprowadzenie przez uczniów badania/ankiety z zakresu finansów osobistych/zarządzania budżetem domowym.

Wsparcie dla uczestników GMW

Chętni do udziału w Global Money Week mogą liczyć na materiały edukacyjne, m.in. publikacje wydane przez UKNF, w tym gotowe scenariusze lekcji dotyczące funkcjonowania rynku finansowego. Z myślą o szkolnych koordynatorach Światowego Tygodnia Pieniądza (nauczyciele dowolnych przedmiotów, dyrektorzy szkół, pracownicy bibliotek) planujemy zorganizować po zakończeniu akcji bezpłatne warsztaty w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku (CEDUR) z zakresu funkcjonowania rynku finansowego. Dla szkół biorących udział w projekcie przewidujemy ponadto dyplomy oraz wyróżnienie poprzez promocję szkoły w materiałach informacyjnych: na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego (link otwiera nowe okno w innym serwisie), profilach społecznościowych UKNF oraz na głównej stronie akcji GMW www.globalmoneyweek.org (link otwiera nowe okno w innym serwisie prowadzonym w języku angielskim) i w publikacji „Global Money Week Report 2018″.

Zgłoszenia do 12 marca 2018 r.

Na zgłoszenia w akcji GMW czekamy do 12 marca 2018 r. (włącznie) wyłącznie za pośrednictwem elektronicznego formularza zgłoszeniowego, który jest dostępny na stronie KNF (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

W przypadku pytań dotyczących uczestnictwa w akcji prosimy o kontakt: tel. 22 262-48-59, e-mail: cedur@knf.gov.pl

Udział w Finansoaktywnych przepustką do GMW

Gotową propozycją działania dla uczniów i nauczycieli, którą można przeprowadzić w ramach GMW, jest udział w kampanii edukacyjnej MF „Finansoaktywni”. Misja najnowszej, IV edycji programu „Budżet. Ogarniamy wydatki!” jest skierowana do szkół podstawowych (7 klasy), gimnazjalnych oraz ponadpodstawowych. Ma uświadomić młodzieży, jak duże znaczenie ma budżet – od rodzinnego po budżet państwa – oraz w jaki sposób możemy decydować o wydatkach w naszej okolicy.

W ramach programu organizowany jest konkurs z nagrodami. Dla uczestników programu Finansoaktywni przygotowano materiały dydaktyczne w formie bezpłatnych zestawów edukacyjnych. Zawierają one m.in. scenariusz lekcji, plakat, prezentację multimedialną, film animowany i zestawy kart do gry.

Aby skorzystać z materiałów Ministerstwa Finansów w ramach GMW zgłoś się do programu już dziś:

Wyrusz w misję razem z nami! Więcej informacji na stronie www Finansoaktywni oraz w komunikacie na stronie MF.

O GMW

To już VII edycja akcji Global Money Week, której inicjatorem i koordynatorem jest Child & Youth Finance International (CYFI). GMW zyskało poparcie m.in. Komisji Europejskiej, The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) oraz Parlamentu Europejskiego.

Więcej informacji na stronie www Global Money Week (link otwiera nowe okno w innym serwisie prowadzonym w języku angielskim).

Rusza IV edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Finansoaktywni”

„Finansoaktywni” to program edukacyjny skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Misja tegorocznej edycji programu brzmi: „Budżet. Ogarniamy wydatki”. Ma uświadomić młodzieży, jak duże znaczenie ma budżet oraz w jaki sposób możemy decydować o wydatkach w naszej okolicy. Uczestnicy będą mogli wygrać wycieczkę do Warszawy, podczas której spotkają się m.in. z Youtuberem Kamilem „Kaluchem” Kalińskim.

To już czwarta edycja programu Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni”. Trzy poprzednie odsłony projektu (2015 – Misja: Podatki, 2016 – Misja: Budżet, 2017 – Misja: Uczciwie płacę podatki) udowodniły, że uczniowie chętnie angażują się w tego typu projekty oraz są zainteresowani tematyką finansów. W ciągu 3 lat program dotarł do blisko 1,5 tys. szkół, czyli do co piątego gimnazjum w Polsce. Ponadto kilkuset nauczycieli pobrało materiały ze strony internetowej projektu.

Budżet – jak to ogarnąć?

Co to jest budżet? Jakie są jego rodzaje i skąd się bierze? Dlaczego warto brać paragon? Dzięki materiałom dydaktycznym opracowanym przez specjalistów uczniowie „ogarną” to w moment. Zdobędą równocześnie podstawową wiedzę o zarządzaniu finansami oraz poznają związek między płaceniem podatków, a jakością usług, z których wszyscy na co dzień korzystamy np. szkolnictwa i obiektów sportowych, opieki zdrowotnej, infrastruktury drogowej, bezpieczeństwa. Poznają też bliżej budżet partycypacyjny. Dowiedzą się, jak powstaje oraz w jaki sposób mogą wpływać na inwestycje w sąsiedztwie.

Uczniowie mogą także wziąć udział w konkursie, który wzorowany jest na procesie przygotowania przez obywateli wniosków do budżetu partycypacyjnego. Ich zadaniem będzie opracowanie projektu inwestycji o wartości maksymalnie 100 tys. zł oraz jego wypromowanie w szkole. Zwycięży aż 10 zespołów, które przygotują najciekawsze pomysły. Nagrodą dla nich jest dwudniowa wycieczka do Warszawy oraz nowoczesne drony, zaś nauczyciele – ich opiekunowie – otrzymają e-booki.

Jak wziąć udział w Programie?

Program rozpoczął się 26 lutego. Mogą się do niego zgłaszać nauczyciele szkół podstawowych (7-me klasy), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski. Wystarczy, że wypełnią formularz zgłoszeniowy. Na adres szkoły w ciągu kilku dni zostanie dostarczony pakiet bezpłatnych materiałów edukacyjnych, opracowanych przez specjalistów Ministerstwa Finansów we współpracy z metodykiem. Dostępnych jest 510 zestawów. W razie wyczerpania zapasów możliwe będzie pobranie materiałów w wersji elektronicznej ze strony www.

Zestaw zawiera: scenariusz lekcji dla nauczyciela, teczkę na materiały, 1 plakat edukacyjny, 4 zestawy 20 kart do gry edukacyjnej, długopisy z logo programu oraz płytę CD z prezentacją PowerPoint i animowanym filmem edukacyjnym.

Etapy konkursu

W I etapie nauczyciel przeprowadza lekcję w oparciu o materiały z zestawu. Następnie uczniowie w maksymalnie trzyosobowych zespołach opracowują projekt inwestycji w ich otoczeniu o wartości do 100 tys. zł. i promują go w szkole. Zgłoszenie do konkursu następuje poprzez wypełnienie formularza konkursowego.

W II etapie Komisja Konkursowa wybiera 10 najlepszych projektów zgłoszonych ze szkół z całej Polski. Zwycięzcy przyjeżdżają do Warszawy, gdzie 14 czerwca odbędzie się uroczysty finał, podczas którego zaprezentują swoje prace oraz otrzymają nagrody rzeczowe, a także spotkają się z Youtuberem Kamilem „Kaluchem” Kalińskim. W programie wycieczki jest też zwiedzanie Centrum Pieniądza NBP.

Ministerstwo Finansów nagrodziło finalistów programu „Finansoaktywni”

8 czerwca 2017 r. w Ministerstwie Finansów nagrodzono laureatów programu edukacyjnego „Finansoaktywni. Misja: Uczciwie płacę podatki”. Wzięli w nim udział uczniowie i nauczyciele szkół gimnazjalnych z całej Polski.

Ich zadaniem było napisanie scenariusza i nakręcenie filmu konkursowego „Pozytywnie o podatkach”.
„Zainteresowanie naszym programem edukacyjnym i liczne pozytywne komentarze, które spływały od nauczycieli dowodzą, że młodzież odnajduje się w niełatwej tematyce podatków. Jestem pod wrażeniem poziomu prac konkursowych. Pozwalają one wyobrazić sobie tak skomplikowany temat jak podatki” – powiedział podczas uroczystości wiceminister finansów Wiesław Janczyk, który wręczył dyplomy laureatom.

Zwycięskie filmy „Pozytywnie o podatkach”

Wybór zwycięzców nie był łatwy. Finalistami mogli zostać autorzy tylko 10 filmów, ze 118 poprawnie zgłoszonych do konkursu. Zgłoszenia miały różnorodną formę i napływały z całej Polski. Były to historie opowiedziane w konwencji piosenek hip-hopowych, debat, sond ulicznych czy nawet w formie wierszy i scenek rodzajowych. Aż 4 zwycięskie filmy, które znalazły się w najlepszej dziesiątcem, zostały przygotowane przez uczniów gimnazjów z Małopolski. Wszystkie nagrodzone w konkursie filmy będą dostępne na stronie internetowej programu www.finansoaktywni.pl (link otwiera nowe okno w innym serwisie) oraz na profilu akcji na https://www.facebook.com/Finansoaktywni/.

Finaliści III edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni” z ministrem Wiesławem Janczykiem i dyrektorem Biura Komunikacji i Promocji Łukaszem Świerżewskim w sali kolegialnej Ministerstwa Finansów
Uczniowie, którzy dotarli do finału przyjechali do Warszawy aby uczestniczyć w uroczystości w Ministerstwie Finansów, warsztatach z produkcji filmowej z youtuberem Piotrem „Ziemniakiem” Latałą i zwiedzić Pałac Prezydencki. Finaliści z opiekunami otrzymali także nagrody rzeczowe.

Finaliści III edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni”:

Gimnazjum im. Ireny Sendlerowej w Sępopolu pod opieką Emilii Deleżuch – film pt. „Podatkowe dylematy”,
Gimnazjum nr 3 w Zespole Szkół Publicznych nr 2 w Wadowicach pod opieką Aliny Drycz-Kowalskiej – film pt. „Małopolskie rozkminki – pozytywnie o podatkach”,
Gimnazjum nr 10 im. Jana Kochanowskiego w Chorzowie pod opieką Aleksandry Janik-Mendel – film pt. „Płać podatki – żyj kolorowo” ,
Gimnazjum nr 6 im. Sybiraków w Chełmie pod opieką Beaty Łukaszewskiej-Breś – film pt. „Olśnienie”,
Gimnazjum im. Św. Jadwigi Królowej w Klimontowie pod opieką Joanny Lipowieckiej-Gorzkowskiej – film „Świat bez podatków. Koszmar czy raj?”,
Publiczne Gimnazjum w Miąsowej pod opieką Anny Piwowarczyk – film pt. „Temat: Podatki”,
Gimnazjum nr 1 im. Św. Kingi w Bochni pod opieką Marzeny Młynarskiej – film pt. „Zdrowy rozsądek radzi – dobry obywatel podatki płaci”,
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Karniewie pod opieką Joanny Jaworskiej – film pt. „Pozytywnie o podatkach”,
Gimnazjum im. Św. Jadwigi Królowej w Klimontowie pod opieką Renaty Pawłowskiej – film „Paweł i Gaweł w świecie podatków”,
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Goszczanowie pod opieką Justyny Jocz – film pt. „Posłuchaj – zrozum – płać uczciwie podatki!”.

Wyróżnienie

W programie przyznano także jedno dodatkowe wyróżnienie dla uczniów Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 1 w Kłodzku. Zespół ten został wyróżniony przez członka jury, youtubera Piotra „Ziemniaka” Latałę, za wysoki poziom techniczny i artystyczny przygotowanej pracy.

Cel programu

„Finansoaktywni. Misja: Uczciwie płacę podatki” to już trzecia edycja programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów dla uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych. Tegoroczna misja koncentrowała się na uczciwym płaceniu podatków. Nauczyciele, na podstawie materiałów dydaktycznych przygotowanych przez grono specjalistów, przeprowadzili lekcję na temat szarej strefy i problemów, które wynikają z unikania płacenia podatków. Jednak przede wszystkim przekonali się, co zyskujemy płacąc podatki.

O konkursie

Zadaniem konkursowym było opracowanie scenariusza i nakręcenie filmu konkursowego „Pozytywnie o podatkach”. Uczniowie mieli wykorzystać wiedzę zdobytą podczas lekcji, a także wskazać korzyści, które płyną z uczciwego płacenia podatków oraz konsekwencje związane z ich niepłaceniem. Mieli także pokazać, że płacenie podatków to forma nowoczesnego patriotyzmu.

Efekty akcji

Zarówno program, jak i konkurs spotkały się z dużym zainteresowaniem nauczycieli i gimnazjalistów. W tegorocznej akcji wysłano 500 zestawów edukacyjnych do szkół, a blisko 150 pakietów zostało do tej pory pobranych ze strony internetowej. W sumie, w ciągu trzech lat, program dotarł do prawie 2 tys. gimnazjów w całej Polsce.

zespol3

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usługi i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.