Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński spotkał się online z laureatami VII edycji programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów (MF) „Finansoaktywni”. Do konkursu wpłynęła rekordowa liczba prac – aż 246.
Nagrodziliśmy 10 zespołów z całej Polski, które najlepiej poradziły sobie z zadaniem konkursowym.
Już po raz siódmy Ministerstwo Finansów zaprosiło uczniów szkół podstawowych z całej Polski do świata podatków i finansów. Tegoroczna misja programu edukacyjnego Podatki. To się opłaca miała na celu uświadomić młodzieży, jak duże znaczenie w codziennym życiu odgrywają podatki i dlaczego ich płacenie jest tak ważne. Podczas tegorocznej edycji uczniowie mogli zapoznać się nie tylko z rodzajami podatków i mechanizmami ich działania, ale także dowiedzieć się jakie znaczenie mają one dla budżetu państwa oraz okolicy, miejsc w których żyją. Młodzież przeanalizowała również uchwałę budżetową swojej gminy i poznała resort finansów od środka.
– Program Finansoaktywni to idealny sposób na dbanie o edukację finansową młodego pokolenia i przekazywanie młodzieży rzetelnych informacji o tym, dlaczego warto płacić podatki i co dzięki nim zyskujemy. Cieszę się, że nasz program edukacyjny budzi tak duże zainteresowanie wśród uczniów i nauczycieli z całego kraju. I to już od 7 lat – powiedział minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński podczas finału konkursu.
„Finansoaktywni” cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli. W tegorocznej edycji wzięła udział rekordowa liczba uczniów, ponad 35 tys. z 2 197 klas podstawowych. Z zestawu edukacyjnego dostosowanego do formuły lekcji zdalnej skorzystało 656 szkół. W ciągu wszystkich 7. edycji program dotarł do ponad 5 tys. szkół w całej Polsce.
– Wiedza finansowa jest podstawową kompetencją dorosłego człowieka i im szybciej tę wiedzę zdobędziecie, tym szybciej i bardziej świadomie będziecie mogli uczestniczyć w życiu gospodarczym i tym umiejętniej dysponować pieniędzmi w dorosłym życiu – podkreśliła dyrektor generalna Ministerstwa Finansów Renata Oszast. Najlepsze filmy nagrodzone
Jak co roku, także tegorocznej edycji programu towarzyszył konkurs. Zadaniem konkursowym było stworzeniem filmu o podatkach i ich znaczeniu w codziennym życiu. Kapituła konkursu wyłoniła 10. zwycięskich zespołów, które 16 czerwca 2021 roku spotkały się podczas finału zdalnego. Uczniowie otrzymali nowoczesne kamery sportowe i popularne smartbandy. Z kolei do nauczycieli trafiły zestawy składające się z bezprzewodowych słuchawek i dysku zewnętrznego.
– Bardzo mnie cieszy, że rozumiecie o co chodzi w podatkach, że zdajecie sobie sprawę, że są ważne. Zobaczyliśmy to w Waszych filmach. Pomysłowość i oryginalność to główne kryteria, które kapituła brała pod uwagę przy ocenie prac konkursowych. Wasze prace zdecydowanie wyróżniały się na tle pozostałych – wykazaliście się dużą wiedzą, dojrzałością i oryginalnością. Potrafiliście umiejętnie wykorzystać zdobytą podczas lekcji wiedzę i pokazać nam w praktyce świat podatków waszymi oczami – powiedziała w imieniu kapituły konkursowej zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji Magdalena Swoboda-Młynarczyk.
Zwycięskie zespoły: film pt. „Podatkowo: Kopytkowo”– autorem jest uczeń Szkoły Podstawowej nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Łodzi. Film w zabawny sposób przedstawia losy mieszkańców gminy, w której nie płaci się podatków. W finale większość mieszkańców nie jest zadowolona z obecnego życia i chce wrócić do czasów, kiedy płacili podatki. film pt. „PODATKI SĄ WAŻNE”– autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 im. Jana III Sobieskiego w Świętochłowicach. Konstrukcja filmu – dowcipna i obrazowa – opiera się na napisanym przez uczniów wierszu. W filmie zaprezentowane zostały negatywne skutki braku płacenia podatków oraz pozytywny wpływ podatków na życie każdego z nas. film pt. „Podatkowa podróż”– autorami są uczniowie Zespołu Szkolno-przedszkolnego w Serbach. Troje uczniów szkoły podstawowej z niewielkiej miejscowości postanowiło podjąć dyskusję na temat podatków. Jeden z nich usilnie upierał się, że płacenie podatków jest niesprawiedliwe, i że państwo zabiera ludziom ich ciężko zarobione pieniądze. Chcąc rozwiać jego wątpliwości koleżanka zabrała wszystkich w tajemniczą podatkową podróż. film pt. „Podatki dla nas”– autorkami są uczennice Szkoły Podstawowej im. 1 Pułku Strzelców Podhalańskich AK w Gaboniu. Film to połączenie animacji z otaczającą rzeczywistością. Uczennice w bardzo dokładny sposób pokazały korzyści płynące z płacenia podatków. film pt. „Bajkowe podatki”– autorką jest uczennica Szkoły Podstawowej nr 120 im. Konstytucji 3 Maja w Łodzi. Film to krótkie, animowane przybliżenie, czym są podatki, jakie są ich rodzaje i co dzięki nim zyskujemy. W filmie pojawia się grono bajkowych postaci, a Ken próbuje wytłumaczyć Barbie czym są podatki. film pt. „BOHATER DRUGIEGO PLANU – PODATEK!”– autorkami są uczennice Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu. Film ma formę ciekawej animacji połączonej z relacją i scenką rodzajową. Uczennice obaliły mity dotyczące podatków i pokazały istotę ich płacenia. film pt. „Podatki. To się opłaca – od zawsze”– autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej w Gortatowie z siedzibą w Szczuce. W filmie wyruszamy w pełną przygód podróż do czasów średniowiecza. Uczniowie pokazali, jak daniny, cła i myta wpłynęły na rozwój Polski i dlaczego płacenie podatków jest tak ważne dla wspólnego dobra także dzisiaj. film pt. „Na co wydawane są pieniądze z budżetu powiatu?”– autorami są uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. ks. Jana Twardowskiego w Pruszkowie. Film to połączenie rysunku z przedstawieniem zalet płynących z płacenia podatków. Uczniowie pokazali, że uczciwe płacenie podatków zapewnia wszystkim dobre i bezpieczne życie. film pt. „Warto płacić podatki”– autorami są uczniowie Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jordanowie. Film ma charakter reportażu. Uczniowie przeprowadzili wywiady z Burmistrzem Miasta, Dyrektorem Szkoły Podstawowej, Dyrektorem Miejskiego Przedszkola, a także członkami Ochotniczej Straży Pożarnej, aby udowodnić jak ważne są pieniądze publiczne pozyskane z podatków. Wywiady poprzedzone są krótkimi wierszykami. film pt. „Współpraca się opłaca”– autorami są uczniowie Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych nr 5 w Poznaniu. W filmie wykorzystano konwencję komiksu i awatarów oraz serwisu informacyjnego. Uczniowie poruszyli najważniejsze kwestie dotyczące podatków.
Gratulujemy zwycięzcom i już dziś zapraszamy wszystkich na kolejną edycję Finansoaktywnych 2022.
Obserwuj nas na facebook.com/Finansoaktywni.